Spring Village först med vin på Magnum-PET

27.3.2017 17:08 | Spring Wine & Spirits AB

Nu kan svenska vinkonsumenter köpa Spring Village PET i magnum-storleken 1,5 liter på Systembolaget. Det röda vinet Spring Village Merlot 750 ml PET-flaska är en av storsäljarna och lagom till sommarsäsongen kompletteras nu serien med en större förpackning. Flaskan ser ut som en traditionell magnum för vin men är lätt, praktisk och miljövänlig då den ingår i pantsystemet för PET.

”Spring Village blir helt enkelt ”först & störst på PET”, säger produktchef Markus Eriksson och tillägger: ”Innehållet i magnum-flaskan är detsamma som i Spring Village Merlot 750 ml och 187 ml. PET är en praktisk förpackning som man lätt tar med till stugan, båten eller husvagnen. Med den nya magnum-flaskan kan vi erbjuda ett omtyckt vin även i en större förpackning.”

Spring Village har sedan lanseringen 2011 blivit ett etablerat varumärke på Systembolaget och finns idag i rött, vitt såväl som rosé-sortimentet. Det röda vinet är medelfylligt med mjuk smak och generös bärighet av mörka körsbär, plommon och björnbär.

Spring Village Merlot 1,5 liter finns att beställa på Systembolaget.

Flaskan ingår i Returpacks återvinningssystem och pantas i de vanliga miljöstationerna i dagligvaruhandeln.

Spring Village Merlot blir det första vinet att lanseras i 1,5 l PET på Systembolaget.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender