Spring Wine & Spirits får agenturen för Domaine Laroche, det prestigefyllda vinhuset från Chablis

Spring Wine & Spirits tar över agenturen för Domaine Laroche och adderar därmed en pärla i sin franska portfölj. Laroche är en av de mest ansedda vinhusen i Chablis med många internationella utmärkelser genom åren. Vinernas signum är kvalitet, elegans och finess, vilket har fått genomslag hos konnässörer världen över.

Den 1:a juni tar Spring Wine & Spirits över agenturen för Domaine Laroche, en av de mest ansedda och klassiska vinhusen i Chablis. Vinernas kvalitet är synonymt med elegans och finess och finns representerade på stjärnkrogar världen över. Vinvarumärket är förknippat med internationella topp-utmärkelser, såsom 2014 IWSC trofén: French Wine Producer of the Year.

Egendomen grundades år 1850 och i den traditionsbundna appellationen Chablis utmärker sig Domaine Laroche som en dynamisk och progressiv producent. Utöver vingårdarna i Chablis äger Laroche vingårdar i Languedoc, Chile och Sydafrika. Spring Wine & Spirits tar även över agenturen för de sydfranska och chilenska egendomarna; Mas La Chevalière i Languedoc och Viña Laroche i Casablanca.

”Att få representera och utveckla Laroche i Sverige är en stor ära. Vi arbetar redan med andra vinhus inom AdVini, såsom Ogier, Gassier och Jeanjean”, säger Åsa Halldén, VD på Spring Wine & Spirits. ”Chablis är en efterfrågad appellation och Laroche kompletterar vårt ertbjudande på ett mycket bra sätt. Vi är övertygade om att vinerna kommer att bli väl mottagna av våra restaurangkunder.”

Chablis är en fragmenterad region men Domaine Laroche äger hela 90 hektar vinodlingar i området, varav 21 hektar i Premier Crus och 6 hektar i Grand Crus. Detta gör dem till en stor aktör och Laroche bidrar till regionen genom att aktivt jobba med hållbar utveckling. Förutom de helägda vingårdarna samarbetar Laroche tätt med långtidskontrakterade, mindre odlare för sitt négoce-program.

Vinerna från Laroche säljs både på restaurangkanalen och på Systembolaget. Sortimentet erbjuder en bredd av de olika appellationerna, från Petit Chablis hela vägen upp till Grand Cru-lägen.

Artiklar och försäljningskanal, 1 juni 2016

Frankrike, Chablis
-Domaine Laroche Réserve de l'Obédience Chablis Grand Cru Les Blanchots | Restaurang | Systembolaget 849 kr (BS nr 70923)

-Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Clos | Restaurang |Systembolaget 599 kr (BS nr 73541)

-Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Vaillons Vieilles Vignes | Restaurang | Systembolaget 299 kr (TSE nr 99688)

-Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Beauroys | Restaurang

-Domaine Laroche Chablis St Martin, 75 cl/37,5 cl |Restaurang | Systembolaget 159/85 kr (FS nr 7143)

-L Chablis | Systembolaget 135 kr (FS nr 79925)

-Laroche Chablis | Restaurang

-Laroche Petit Chablis | Restaurang

-Laroche Bourgogne Réserve | Restaurang | Systembolaget 119 kr (FS nr 5621)

Frankrike, Languedoc
-Chardonnay |Restaurang|Systembolaget 85 kr (FS nr 5649)

-Mas La Chevalière Chardonnay Organic |Restaurang

-Mas La Chevalière Syrah Grenache Organic |Restaurang

-La Croix Chevalière |Restaurang

-Rosé de La Chevalière |Restaurang

Chile, Casablanca
-Pinot Noir Viña Laroche |Systembolaget 89 kr (nr 2820)

Kontakt och ytterligare information: www.springwine.se

Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 076-819 26 15, elizabeth.pezon@springwine.se

Åsa Halldén, VD på Spring Wine & Spirits, tel 070-674 70 94, asa.hallden@springwine.se

Anna Spendrup, PR-ansvarig Spring Wine & Spirits, tel 070-701 82 77 02, anna.spendrup@springwine.se

Bilaga: Utmärkelser för Laroche viner.

2547614_Domain_Laroche_L'Obedience Chablis_Grand_Cru.jpg
Miljöbild Chablis Grand Cru hills and village
2547014_L_Chardonnay
Domaine Laroche Chablis Premier Cru Vaillons Vieilles Vignes 2014
Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Bouguerots
Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Beauroys
2546814_Domain_Laroche_Chablis St Martin_2014
Miljöbild Laroche L'Obédiencerie Laroche Head Quarter
2546914_Laroche_Bourgogne_Reserve_2014

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.