Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner liter RTD-dryck på Systembolaget årligen. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Diageo är världens största spritföretag med representation i 180 länder och är börsnoterade i New York och London. De har ett hundratal spritsorter i sin portfölj och representerar flera välkända varumärken som Smirnoff, Smirnoff Ice, Gordons Gin, Baileys, Captain Morgan och Johnny Walker. Spring Wine & Spirits har en stark position på marknaden både när det gäller HoReCa och Systembolaget. Avtalet innebär att både Spring Wine & Spirits och Spendrups nu kan erbjuda sina kunder en ännu bredare dryckesportfölj till restaurangerna och grossister.

– Med Diageos starka bassortiment och våra existerande partners kommer vi stärka vårt helhetserbjudande till våra kunder och kunna erbjuda ett så gott som komplett dryckeserbjudande i spritkategorin. Vi ser fram mot ett spännande 2022, säger Leif Börjesson, vd för Spring Wine & Spirits.

Samarbetet med Diageo innebär att hela Spendrupskoncernen stärker sitt erbjudande som helhet.

– Vi har länge letat efter en samarbetspartner med en stor spritportfölj som komplement till vårt övriga sortiment till restaurangmarknaden. Jag ser fram mot ett givande samarbete där Spring Wine & Spirits och Spendrups kan utveckla marknaden vidare inom spritsegmentet, säger Fredrik Spendrup, vd för Spendrups Bryggeri AB.

– Det nya samarbetet med Spring Wine & Spirits och Spendrups gör det möjligt för oss att utöka vår närvaro på den svenska marknaden. Tillsammans kommer vi att fortsätta att utveckla de goda kundrelationerna som våra medarbetare har byggt upp under åren, säger Eray Cayirli, Commercial Director, Nordics på Diageo.

Christof von Heincz, Business Director Spirits, Spring Wine & Spirits. 076-516 88 25.

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Mer om Spring Wine & Spirits

Spring Wine & Spirits är den ledande leverantören av vin och sprit till restaurangmarknaden i Sverige och en av de största leverantörerna till Systembolaget. Företaget grundades 1995 då importmonopolet släpptes och är ett dotterbolag till Spendrups. Under hösten kommer Spring Wine & Spirits förstärkas med två medarbetare från Diageo Sverige. | springwine.se

Mer om Diageo

Diageo är en världsledande dryckeskoncern med ett stort utbud av varumärken inom alkoholhaltiga drycker som sträcker sig över sprit, öl och vin. Varumärkesportföljen inkluderar Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan’s and Windsor whiskies, Smirnoff, Cîroc and Ketel One vodka, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray och Guinness. Diageo är ett globalt företag med verksamhet i över 180 länder. Företaget är listat på både New York- (DEO) och Londonbörsen (DGE). För mer information om Diageo och vår varumärkesportfölj, besök Diageo.com. Vi arbetar för att främja ansvarsfullt drickande genom att erbjuda information på DRINKiQ.com.

Gröna Lunds populära nattklubbskoncept NIGHT RIDER återvänder9.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets succé är det dags igen för NIGHT RIDER att inta Gröna Lund i samarbete med Heineken. Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till Sveriges mest unika nattklubbsmiljö. En pulserande upplevelse för alla sinnen där åkattraktioner, spel och barer utrustas med extra ljusshow, ljud och DJ’s som skapar en maxad feststämning under sommarkvällen. Nytt för i år är efterfesten ”Playground” som öppnar vid midnatt. Biljetterna släpps 16 juni kl 12.00.

OMAKA Kallsup 4,5 % burk återkallas 3.6.2022 16:46:31 CEST | Pressmeddelande

Spendrups återkallar OMAKA Kallsup, 4,5 % burk 33 cl med bäst-före-datum 31 augusti 2022. Vi har fått in en reklamation att burken exploderade vid öppning. Vår utredning har visat på att kolsyran och alkoholhalten har ökat sedan tappningstillfället vilken tyder på att ölen efterjäser och därmed kan orsaka högt tryck i burken. Vi återkallar därför produkten. Det är ingen hälsorisk med produkten men det kan finnas risk för att man kan skära sig på burken om den exploderar. Produkten har levererats till Systembolag i Stockholmsregionen och enstaka restauranger. Konsumenter som har OMAKA Kallsup 4,5 % med bäst-före-datum 22-08-31 ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Spendrups tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.

Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.