Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner liter RTD-dryck på Systembolaget årligen. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Diageo är världens största spritföretag med representation i 180 länder och är börsnoterade i New York och London. De har ett hundratal spritsorter i sin portfölj och representerar flera välkända varumärken som Smirnoff, Smirnoff Ice, Gordons Gin, Baileys, Captain Morgan och Johnny Walker. Spring Wine & Spirits har en stark position på marknaden både när det gäller HoReCa och Systembolaget. Avtalet innebär att både Spring Wine & Spirits och Spendrups nu kan erbjuda sina kunder en ännu bredare dryckesportfölj till restaurangerna och grossister.

– Med Diageos starka bassortiment och våra existerande partners kommer vi stärka vårt helhetserbjudande till våra kunder och kunna erbjuda ett så gott som komplett dryckeserbjudande i spritkategorin. Vi ser fram mot ett spännande 2022, säger Leif Börjesson, vd för Spring Wine & Spirits.

Samarbetet med Diageo innebär att hela Spendrupskoncernen stärker sitt erbjudande som helhet.

– Vi har länge letat efter en samarbetspartner med en stor spritportfölj som komplement till vårt övriga sortiment till restaurangmarknaden. Jag ser fram mot ett givande samarbete där Spring Wine & Spirits och Spendrups kan utveckla marknaden vidare inom spritsegmentet, säger Fredrik Spendrup, vd för Spendrups Bryggeri AB.

– Det nya samarbetet med Spring Wine & Spirits och Spendrups gör det möjligt för oss att utöka vår närvaro på den svenska marknaden. Tillsammans kommer vi att fortsätta att utveckla de goda kundrelationerna som våra medarbetare har byggt upp under åren, säger Eray Cayirli, Commercial Director, Nordics på Diageo.

Christof von Heincz, Business Director Spirits, Spring Wine & Spirits. 076-516 88 25.

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Mer om Spring Wine & Spirits

Spring Wine & Spirits är den ledande leverantören av vin och sprit till restaurangmarknaden i Sverige och en av de största leverantörerna till Systembolaget. Företaget grundades 1995 då importmonopolet släpptes och är ett dotterbolag till Spendrups. Under hösten kommer Spring Wine & Spirits förstärkas med två medarbetare från Diageo Sverige. | springwine.se

Mer om Diageo

Diageo är en världsledande dryckeskoncern med ett stort utbud av varumärken inom alkoholhaltiga drycker som sträcker sig över sprit, öl och vin. Varumärkesportföljen inkluderar Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan’s and Windsor whiskies, Smirnoff, Cîroc and Ketel One vodka, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray och Guinness. Diageo är ett globalt företag med verksamhet i över 180 länder. Företaget är listat på både New York- (DEO) och Londonbörsen (DGE). För mer information om Diageo och vår varumärkesportfölj, besök Diageo.com. Vi arbetar för att främja ansvarsfullt drickande genom att erbjuda information på DRINKiQ.com.

Brutal Brewing utvecklar folkölskategorin med innovativ bryggteknik6.9.2021 17:06:17 CEST | Pressmeddelande

Genom en unik bryggteknik lanserar nu Brutal Brewing ett helt nytt typ av folköl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom det avsomnade 2,8-segmentet. Taste-A-Lot blir namnet för den kommande serien med kontinuerlig smakutveckling.

Mimmi Arvidsson och William Prütz blandar Sveriges Bästa Gin och Tonic 202125.8.2021 09:06:30 CEST | Pressmeddelande

För sjätte året arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic, tävlingen där hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Nu står det klart att kocken William Prütz och bartendern Mimmi Arvidsson har blandat de vinnande varianterna. Recepten som röstats fram bjuder på smaker från vanilj, ingefära och apelsin respektive galiamelon, gurka och citronmeliss.

Spendrups drar tillbaka Melleruds Utmärkta Pilsner Eko 4,5% 33 cl flaska med felaktig buketikett2.8.2021 10:28:14 CEST | Pressmeddelande

I ett parti Melleruds Utmärkta Pilsner Eko 4,5 % 33 cl flaska med bäst-före-datum 2022-07-07 kan det finnas flaskor som har fel buketikett (framsidesetikett). Kartongen är korrekt märkt med 4,5%. På buketiketten står det ”alkoholfri” medan på baksidesetiketten anges den rätta informationen dvs 4,5%. Det är ett tekniskt problem i produktionen som har orsakat detta. Vi tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.