Spring Wine & Spirits tar över Quinta do Vallado

Portugal är på stark frammarsch i vinvärlden just nu. När intresset efter både portvin och torra, portugisiska bordsviner ökar kan Spring Wine & Spirits glädjas över att få välkomna en av de mest välrenommerade producenterna från Douro till sin portfölj: Quinta do Vallado. Samarbetet inleds med en exklusiv lansering när Vallado 10 Years Old Tawny Port släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment den 12 oktober.

Portugal har länge varit ett vinland som ansetts oerhört underskattat och de portugisiska vinerna har ofta lyst med sin frånvaro på vinfantasternas bord. Quinta do Vallado är dock ett undantag som länge har uppmärksammats och hyllats för sin fantastiska kvalitet, redan på instegsnivå. Har det varit någon producent från Portugal har det ofta varit Quinta do Vallado.

Quinta do Vallado grundades redan år 1716 av den legendariska Dona Maria Antónia Adelaide Ferreira. Under 170 år producerades och såldes portvin under varumärket Casa Ferreira, men år 1993 togs beslutet att sälja varumärket och restaurera de gamla vingårdarna. Omfattande nyplanteringar gjordes för att även kunna producera bordsviner, vilket var kontroversiellt i portvinsdalen Douro. Idag står Quinta do Vallado som en av regionens mest respekterade och prisbelönta producenter av såväl bordsvin som portvin. Egendomen är fortfarande i familjen Ferreiras ägo och förfogar över sammanlagt 65 hektar i Cima Corgo samt 35 hektar ekologiskt certifierade vingårdar i Douro Superior. Tillsammans med fyra andra producenter från Dourodalen har de under namnet Douro Boys satt regionen på kartan även för röda och vita bordsviner av världsklass.

• Portugal är verkligen på stark frammarsch i vinvärlden just nu och är dessutom ett vinland som ligger mig varmt om hjärtat. Vi är förstås oerhört glada att få välkomna en av de mest välrenommerade producenterna till vår portfölj, säger Göran Klintberg, produktchef på Spring Wine & Spirits.

Samarbetet mellan Spring Wine & Spirits inleds med en TSE-lansering av deras fantastiska portvin Vallado 10 Years Old Tawny Port. Quinta do Vallado har producerat portvin i över 300 år och källaren är full av gamla skatter som används för att skapa tawny port av absolut världsklass.

Vallado 10 Years Old Tawny Port

Säljstart: 12 okt kl 10.00

Artikelnummer: 95287

Pris: 299 kr

Alkoholhalt: 19,5 % vol.

Druvorna till vinet kommer från mycket gamla vinstockar, som är mellan 60 - 100 år gamla. Efter skörden avstjälkas och selekteras druvorna för att sedan vinifieras i öppna cementkar, så kallade lagares. Där fottrampas vinet under alkoholjäsningen och vid önskad restsockerhalt stoppas jäsningen genom att tillsätta druvsprit med en alkoholhalt på 77% vol. Efter några månaders lagring på ståltank avgörs vilka viner som ska bli ruby och tawny. Tawnyvinerna läggs på gamla 600 liters ekfat. 10-årig Tawny är en blend av viner som tillsammans utgör en medelålder av 10 år.

Vinet har en intensiv doft och smak av torkad frukt, nötter och apelsinmarmelad. Utsökt till Crème Caramel, lagrade hårdostar och grönmögelost.

Vallados övriga viner på Systembolaget:

Vallado 30 Years Old Tawny Port

Säljstart: 19 okt kl 10.00

Artikelnummer: 54052

Pris: 899 kr

Sortiment: Beställningssortimentet

Vallado 40 Years Old Tawny Port

Säljstart: 19 okt kl 10.00

Artikelnummer: 54051

Pris: 1 249 kr

Sortiment: Beställningssortimentet

Vallado 20 Years Old Tawny Port

Artikelnummer: 93283

Pris: 399 kr

Sortiment: Tillfälligt sortiment

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.

Plantations single cask lanseras i två omgångar – första fem faten släpps 28 oktober7.10.2021 07:58:34 CEST | Pressmeddelande

Plantation fortsätter att utforska rommens gränser. Nu är det äntligen dags för deras årliga Single Cask-släpp. De första fem lanseras den 28 oktober och följs upp av ett släpp med ytterligare fem singelfat den 25 november. Det är tio minst sagt unika romupplevelser. Vad sägs om rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown? Samtliga buteljeringar har naturligtvis fått slutlagring i Cognac, Frankrike i sann Plantationanda.

Barolo Lazzarito 2016 och Barolo Paiagallo 2016 - yin och yang från Casa E. di Mirafiore6.10.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

På torsdag den 7 oktober lanseras två exceptionella viner från Casa E. di Mirafiore, som är ett av Barolos äldsta vinerier. Barolo Lazzarito och Barolo Paiagallo brukar beskrivas som Barolos egna yin och yang där de två cru-lägena har utmärkande karaktär av elegans respektive kraft. Vinerna är från den strålande årgången 2016 och släpps i Systembolagets exklusiva webblansering. 120 flaskor lanseras av respektive vin.

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr