Spring Wine Vinlåda Frankrike - Sista etappen på vår spännande dryckesresa i södra Europa.

Vi på Spring Wine & Spirits är väldigt stolta över våra blandlådor med utvalda viner ur vårt exklusiva restaurangsortiment. Nu är det äntligen dags att presentera vår blandlåda från Frankrike! En dryckesresa från Loires vackra flodlandskap, via Champagnes mytomspunna byar, till nedre Rhônedalens varma medelhavsbris. Endast 54 stycken lådor finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment från och med den 18 november. Art nr:78928 Pris:1500 kr.

Vi började vår dryckesresa i den krispiga alpluften i Alto Adige och ända ner till den varma Medelhavsbrisen i Katalonien. De första 2 etapperna på vår resa blev en succé. Våra lådor från Italien och Spanien är snart slutsålda. Nu växlar vi upp den sista etappen med lanseringen av vår fina Frankrikelåda! Endast 54 stycken lådor finns tillgängliga i beställningssortimentet från och med den 18e november. Lådan innehåller följande viner:

NV Philipponnat Royale Réserve Brut, AOP Champagne, Champagne. Producent: Champagne Philipponnat

Vindistriktet Champagne ligger i norra Frankrike, med orterna Reims och Épernay som huvudorter för produktionen av dryckernas dryck. Vår magnifika Royale Réserve Brut är torr, fräsch och frisk med toner av citrusfrukter, mogna vinteräpplen och krusbär. Detta kompletteras av en elegant brioche och toner av gräddig smörkola. Självskriven som aperitif, till lätta förrätter, klassiska löjromskanapéer och naturligtvis till ostron och skaldjur.

2019 Sancerre Blanc, AOP Sancerre, Loire. Producent: Domaine La Croix St-Laurent

Loire ligger i norra Frankrike och har fått sitt namn efter den flod som rinner igenom hela regionen. Området är rikt på historiska slott, fruktodlingar och vinområden. Där huserar familjen Cirotte på den 10 hektar stora familjeegendomen. Vår Sancerre Blanc är ett högklassigt, intensivt, torrt och fruktigt vin med inslag av svartvinbärsblad, päron och gröna äpplen. En perfekt introduktion till Loiredalens sauvignon blanc-magi. En ypperlig partner till en grillad gös.

2019 Domaine Louis Moreau Chablis, AOP Chablis, Bourgogne. Producent: Domaine Louis Moreau

Chablis är ett mindre vindistrikt nordväst om Dijon som ingår i den större vinregionen Bourgogne. Vinerna görs uteslutande av druvan chardonnay. Vår Chablis från den 6e generationen Moreau bjuder på en frisk, torr och mineraldriven elegans. Ett självklart val som aperitif eller till havets alla läckerheter.

2018 Fleurie Poncié, AOP Fleurie, Bourgogne. Producent: Domaines Chermette

Fleurie är en av tio cru i Beaujolais. Vinerna är kända för att vara bland de mest eleganta i regionen. Vinet gör namnet rättvisa genom att utmärkas av en förtjusande blommighet. Gamay-druvorna till det här vinet kommer från producentens 4,5 hektar stora jordplätt i branta Poncié. Ett vin som går utmärkt att dricka som det är lite lätt kylt.

2019 Le Colombier Vacqueyras Vieilles Vignes, AOP Vacqueyras, Rhône. Producent: Domaine Le Colombier

Rhôneviner odlas runt floden med samma namn, från staden Vienne i norr ner till staden Avignon i söder. Regionen brukar delas in i norra och södra Rhône på grund av den stora skillnaden i klimat, jordmån och druvsorter mellan delarna. Vårt vin kommer från det spännande distriktet Vacqueyras där druvorna växer på en vingård där den äldsta stocken planterades 1902. Alla stockar är minst 50 år gamla! En dröm till BBQ-rätter på fläsk eller korv.

2017 Epicuria, AOP Costières de Nîmes, Rhône. Producent: Château L’Ermitage

Vingurus och sommelierer världen över strör lovord över Epicuria. Vi är inte förvånade, vinet är ett fyrverkeri av mörka bär, violer, färsk timjan, torkade örter och svartpeppar. Mourvèdre är en druva som älskar rätter som balanserar tanninerna. Så det är bara att plocka fram den maffiga höstgrytan eller den ugnsgrillade steken. Santé!

Alkoholhalt: 13,5 % vol. | Art.nr: 78928 | Volym: 6 fl à 750 ml, 4500 ml | Pris: 1 500 kr

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.