SSU driver fram skifte i den socialdemokratiska utbildningspolitiken

Under tisdagsförmiddagen beslutade Socialdemokraternas kongress om ny utbildningspolitik. Bland besluten märks att skolans resurser ska fördelas efter socioekonomiska faktorer och att alla skolhuvudmän ska eftersträva blandad elevsammansättning i sina skolor. Besluten är en stor framgång för SSU:s reformpaket Elevlöftet.

Kongressens fjärde dag inleddes med debatt om utbildningspolitiken. Ungdomsförbundet SSU har sedan ett par veckor tillbaka drivit ett antal krav inom området, där syftet är att bryta skolsegregationen.

– Socialdemokraterna har nu tydligt satt ned foten om att göra något åt systemfelen som skapar segregation och ojämlikhet i skolan. Besluten som fattats idag är oerhört viktiga för att ge alla elever lika chans, säger Philip Botström, förbundsordförande för SSU.

”Historiskt skifte”
De politiska riktlinjerna om utbildning slår fast att likvärdigheten behöver öka, och att blandad elevsammansättning är en viktig lösning på segregationen och att skolpengen ska fördelas efter socioekonomiska faktorer. Att Socialdemokraterna nu vill förändra skolvalet är historiskt, enligt ungdomsförbundet.

Att skolvalet behöver ändras med fokus på att elever ska mötas och ges rättvisa chanser har inte tidigare satts på pränt av Socialdemokraterna. Det är historiskt att partiet både erkänner systemfelen och kommer med förslag på hur de ska lösas, säger Philip Botström.

Beslut under utbildningsområdet

• Statens och kommunernas och resursfördelning ska ta hänsyn till socioekonomiska faktorer.
  • Systemet med skolpeng ses över.
  • Alla skolhuvudmän ska eftersträva en blandad elevsammansättning på sina skolor.
  • Gemensamt ansökningsförfarande till alla skolor, oavsett driftsform.
  • Kötid ska inte vara ett urvalskriterium.

SSU minns Fadime – lanserar kampanj för att öka medvetenheten20.1.2018 10:00Pressmeddelande

Imorgon är det 16 år sedan SSU:aren Fadime Sahindal mördades för att hon hade framtidsdrömmar och ville göra egna livsval. Den så kallade hedern som hennes far ville skydda, satte stopp för hennes drömmar och ambitioner. SSU minns Fadime och för vidare hennes kamp vidare genom en kampanj för att synliggöra hedersförtryck. Hederskulturen lever fortfarande Även om medvetenheten kring hedersrelaterat förtryck har ökat så lever hederskulturen i allra högsta grad och fortsätter att skörda offer än idag. Enligt en statlig utredning från 2014 så räknar man med att över 100 000 personer inte kan leva fria. Det är en utveckling som SSU vill bekämpa. – Budskapet från SSU, den rörelse hon en gång var en del av, är tydligt: vi glömmer dig aldrig och vi lovar att göra allt för att ingen annan ung tjej ska behöva gå samma öde till mötes, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU. Sajt och vittnesmål SSU lanserar idag en sajt med vittnesmål om hedersförtryck i dagens Sverige och förslag för att m

SSU rekryterar ny policy-strateg inför valet12.1.2018 15:15Pressmeddelande

I veckan började Hanna Alexandersson som ny policystrateg på SSU-förbundet på Sveavägen 68. Hennes uppgift blir att utveckla SSU:s politik och policy-förslag inför och under valrörelsen. Hon har tidigare jobbat på Hyresgästföreningen och för S i Göteborgs stadshus. –Jag är taggad på att sätta igång och vässa SSU:s politiska förslag inför valet. SSU ska vara relevanta för unga och få genomslag för sin politik som ska ligga till grund för nästa regeringsförklaring, säger Hanna Alexandersson. Två viktiga målsättningar för SSU:s kommunikationsarbete framöver är att bli det största politiska ungdomsförbundet och att Socialdemokraterna får högst väljarstöd bland unga i valet. För att det ska bli verklighet krävs vassa politiska reformer som gör skillnad i ungas vardag, något som SSU kommer leverera. Kontakt Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare Telefon: 070 350 43 57 E-post: pavlos.cavelier@ssu.se Om SSU Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdo