SSU driver med Stockholm i ny kampanj

I kampanjen “Alla bor inte i Stockholm” vill SSU lyfta frågor som är viktiga för unga på landsbygden. Genom humoristiska filmklipp driver ungdomsförbundet med hur storstadsbor ser på landsbygden - med förhoppningen att samtidigt ge landsbygdsfrågorna utrymmet de förtjänar i den politiska debatten.

Att starta normkritiska bondgårdar, förväxla IPA med EPA och att ta en Uber om kollektivtrafiken inte går. Det är några av grejerna som SSU skämtar kring i en kampanj som syftar till att lyfta landsbygdsfrågorna inför valet.

– Att satsa på välfärden är helt avgörande för att unga ska ha en trygg framtid på landsbygden. Ändå så får landsbygdsperspektiven väldigt lite utrymme nu under valrörelsen, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

Det är något SSU vill ändra på. Genom att uppmärksamma reformer som reseavdrag och investeringar in en starkare välfärd i små kommuner vill ungdomsförbundet nå unga väljare på landsbygden.

– Det finns en storstadsfixering inom media där alla förväntas bry sig om Slussen medan Norrbottniabanan ses som ett särintresse. Det är helt fel. Om hela Sverige ska leva krävs satsningar på landsbygden, inte skattesänkningar till rika stockholmare, fortsätter Philip Botström.

Besök kampanjen här: www.allaborinteistockholm.se

Länk till klippen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLFAuraaaxlv0gOdV3WMlHQqSODP_I1_Cf

Hanna Alexandersson, policy-strateg
E-post: hanna.alexandersson@ssu.se

Läs mer på www.ssu.se

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CESTPressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.