SSU driver med Stockholm i ny kampanj

I kampanjen “Alla bor inte i Stockholm” vill SSU lyfta frågor som är viktiga för unga på landsbygden. Genom humoristiska filmklipp driver ungdomsförbundet med hur storstadsbor ser på landsbygden - med förhoppningen att samtidigt ge landsbygdsfrågorna utrymmet de förtjänar i den politiska debatten.

Att starta normkritiska bondgårdar, förväxla IPA med EPA och att ta en Uber om kollektivtrafiken inte går. Det är några av grejerna som SSU skämtar kring i en kampanj som syftar till att lyfta landsbygdsfrågorna inför valet.

– Att satsa på välfärden är helt avgörande för att unga ska ha en trygg framtid på landsbygden. Ändå så får landsbygdsperspektiven väldigt lite utrymme nu under valrörelsen, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

Det är något SSU vill ändra på. Genom att uppmärksamma reformer som reseavdrag och investeringar in en starkare välfärd i små kommuner vill ungdomsförbundet nå unga väljare på landsbygden.

– Det finns en storstadsfixering inom media där alla förväntas bry sig om Slussen medan Norrbottniabanan ses som ett särintresse. Det är helt fel. Om hela Sverige ska leva krävs satsningar på landsbygden, inte skattesänkningar till rika stockholmare, fortsätter Philip Botström.

Besök kampanjen här: www.allaborinteistockholm.se

Länk till klippen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLFAuraaaxlv0gOdV3WMlHQqSODP_I1_Cf

Hanna Alexandersson, policy-strateg
E-post: hanna.alexandersson@ssu.se

Läs mer på www.ssu.se

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.