SSU fördömer Liberalernas uttalande om ambassadflytt till Jerusalem

Igår beslutade Liberalerna att Sveriges ambassad i Israel bör flyttas från Tel Aviv till Jerusalem. Det är en provokation som står i strid med FN och EU:s uppfattning om vad som är den bästa vägen framåt för fred och stabilitet i området.

- Det är uppenbart att det här bara ett provokativt utspel för inrikespolitiken när Liberalerna inte ens kan svara på om den rekommenderade flytten ska ske innan eller efter en tvåstatslösning finns på plats. Det är oansvarigt, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

Konflikten mellan Israel och Palestina är en av vård tids stora tragedier. Det är ovärdigt att politiker i Sverige reducerar människors lidande och inskränkandet av mänskliga rättigheter till utspelspolitik.

- FN:s rekommendation om att respektera Jerusalems särskilda status måste respekteras, säger Philip Botström, ordförande för SSU. Det är den enda vägen framåt för att en tvåstatslösning ska bli möjlig.