SSU fördömer Liberalernas uttalande om ambassadflytt till Jerusalem

Igår beslutade Liberalerna att Sveriges ambassad i Israel bör flyttas från Tel Aviv till Jerusalem. Det är en provokation som står i strid med FN och EU:s uppfattning om vad som är den bästa vägen framåt för fred och stabilitet i området.

- Det är uppenbart att det här bara ett provokativt utspel för inrikespolitiken när Liberalerna inte ens kan svara på om den rekommenderade flytten ska ske innan eller efter en tvåstatslösning finns på plats. Det är oansvarigt, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

Konflikten mellan Israel och Palestina är en av vård tids stora tragedier. Det är ovärdigt att politiker i Sverige reducerar människors lidande och inskränkandet av mänskliga rättigheter till utspelspolitik.

- FN:s rekommendation om att respektera Jerusalems särskilda status måste respekteras, säger Philip Botström, ordförande för SSU. Det är den enda vägen framåt för att en tvåstatslösning ska bli möjlig.

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.