SSU ger antirasistiskt pris till Make Equal

22 juli-utmärkelsen
För att hedra minnet av människorna som omkom i attentatet på Utøya och i Oslo den 22 juli 2011 har SSU-förbundet instiftat 22 juli-utmärkelsen. Det är ett pris som varje år den 22 juli kommer delas ut till en antirasistisk förebild som gjort betydande insatser mot högerextremismen. Syftet med utmärkelsen är att institutionalisera minnet av dem som omkom i det fruktansvärda terrordådet och belysa vilka idéer som låg bakom terrordådet.

Att måltavlan för terrordådet på Utøya var unga socialdemokrater var ingen slump.Socialdemokratin är fascismens främsta motpol. Genom 22 juli-utmärkelsen för vi offrens minne och kamp vidare i framtida generationer, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Årets pristagare Make Equal
22 juli-utmärkelsen delas ut för första gången i år och SSU har valt att ge utmärkelsen till jämlikhetsorganisationen Make Equal. De får en symbolisk prissumma på 5000 kr för att föra den antirasistiska kampen vidare.

Motiveringen till årets pristagare av 22 juli-utmärkelsen Make Equal lyder:

”Make Equal är en organisation som lösningsorienterat och effektivt både utvecklar nya metoder för jämlika verksamheter och bildar opinion. Make Equal stod för sommarens i särklass viktigaste konstverk och påminnelse i form av en skohög i Almedalen. Kampanjen #ochjagprotesterade sprider sig nu till andra platser och påminner om vad normaliseringen av nazism leder till. Därför är Make Equal en antirasistisk förebild som tilldelas SSU:s 22 juli-utmärkelse."

Läs mer om Make Equals arbete här: https://makeequal.se/om-oss/

Amanda Borg, kommunikationschef
E-post: amanda.borg@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

SSU minns Fadime – lanserar kampanj för att öka medvetenheten20.1.2018 10:00Pressmeddelande

Imorgon är det 16 år sedan SSU:aren Fadime Sahindal mördades för att hon hade framtidsdrömmar och ville göra egna livsval. Den så kallade hedern som hennes far ville skydda, satte stopp för hennes drömmar och ambitioner. SSU minns Fadime och för vidare hennes kamp vidare genom en kampanj för att synliggöra hedersförtryck. Hederskulturen lever fortfarande Även om medvetenheten kring hedersrelaterat förtryck har ökat så lever hederskulturen i allra högsta grad och fortsätter att skörda offer än idag. Enligt en statlig utredning från 2014 så räknar man med att över 100 000 personer inte kan leva fria. Det är en utveckling som SSU vill bekämpa. – Budskapet från SSU, den rörelse hon en gång var en del av, är tydligt: vi glömmer dig aldrig och vi lovar att göra allt för att ingen annan ung tjej ska behöva gå samma öde till mötes, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU. Sajt och vittnesmål SSU lanserar idag en sajt med vittnesmål om hedersförtryck i dagens Sverige och förslag för att m

SSU rekryterar ny policy-strateg inför valet12.1.2018 15:15Pressmeddelande

I veckan började Hanna Alexandersson som ny policystrateg på SSU-förbundet på Sveavägen 68. Hennes uppgift blir att utveckla SSU:s politik och policy-förslag inför och under valrörelsen. Hon har tidigare jobbat på Hyresgästföreningen och för S i Göteborgs stadshus. –Jag är taggad på att sätta igång och vässa SSU:s politiska förslag inför valet. SSU ska vara relevanta för unga och få genomslag för sin politik som ska ligga till grund för nästa regeringsförklaring, säger Hanna Alexandersson. Två viktiga målsättningar för SSU:s kommunikationsarbete framöver är att bli det största politiska ungdomsförbundet och att Socialdemokraterna får högst väljarstöd bland unga i valet. För att det ska bli verklighet krävs vassa politiska reformer som gör skillnad i ungas vardag, något som SSU kommer leverera. Kontakt Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare Telefon: 070 350 43 57 E-post: pavlos.cavelier@ssu.se Om SSU Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdo