SSU lanserar Politikbutiken - köp vår politik

Idag är det premiär för SSU:s Politikbutiken - där erbjuds förmögna och stora företag att köpa SSU:s åsikter. Den som försöker lägga till förslagen som finns på sajten i sin varukorg lär dock bli besviken. Politikbutiken är inte på riktigt.

Idag är det premiär för SSU:s Politikbutiken - där erbjuds förmögna och stora företag att köpa SSU:s åsikter. Den som försöker lägga till förslagen som finns på sajten i sin varukorg lär dock bli besviken. Politikbutiken är inte på riktigt.

– Självklart kan ingen köpa vad SSU ska tycka politiskt. Det är korrupt när rika personer och företag kan köpa partiers agendor. Frågan är vem av Svenskt Näringsliv och Nyamko Sabuni som bestämmer vad Liberalerna driver vid regeringens förhandlingsbord, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Blixtkampanjen är en reaktion på SvD:s avslöjanden om Nyamko Sabunis täta band med lobbyisten och Svenskt Näringslivs kommunikationschef Johan Jakobsson, som tidigare varit partisekreterare i dåvarande Folkpartiet. Johan Jakobsson slutade som partisekreterare i samband med att dataintrångsskandalen mot Socialdemokraterna avslöjades.

– En politikers uppgift är att förbättra vardagen för vanliga människor, inte att sälja sig till förmögna näringslivets lobbyister. Som socialdemokrater kan vi inte acceptera att Svenskt Näringsliv sitter med vid januaripartiernas förhandlingsbord via köpta ombud, säger Philip Botström.

Du hittar politikbutiken här: https://ssu.se/politikbutiken

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CESTPressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.