SSU om höstbudgeten: en jämlikhetsbudget som sätter unga i fokus

Idag presenterar finansminister Magdalena Andersson regeringens sista statsbudget för mandatperioden. Det är en jämlikhetsbudget med ett reformutrymme på 40 miljarder som innehåller stora satsningar på Sveriges unga och studenter. SSU välkomnar särskilt höjningen av barnbidraget och studiebidraget för gymnasieungdomar.

SSU-krav blir verklighet
SSU har sedan SSU-kongressen drivit på hårt för att barnbidraget och studiebidraget för gymnasieelever ska höjas med åtminstone 100 kronor. Nu höjer regeringen barn-och studiebidraget med hela 200 kr. Det är en seger för SSU som har fått igenom sitt viktigaste budgetkrav och ett glädjebesked för Sveriges barn och unga.

– Magdalena Andersson dubblerar SSU:s viktigaste budgetkrav. 200 kr i höjt barn-och studiebidrag är en seger för SSU och för Sveriges unga, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

Fokus på unga och jämlikhet
Generellt sett innehåller budgeten historiskt stora satsningar på unga. Sex miljarder till en jämlikare skola, avgiftsfri kollektivtrafik och satsningar på ungdomsvård är bara ett axplock av alla reformer som ökar jämlikheten för unga. Det är viktiga steg för att stärka välfärdsbygget, men också avgörande för att öka ungas förtroende till Socialdemokraterna inför valet nästa år.

– För att Socialdemokraterna ska få ökat förtroende bland unga krävs reformer som gör skillnad i ungas vardag på riktigt. Därför är den här budgeten i helt rätt riktning för att få fler unga att rösta på S i valet nästa år, avslutar SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

SSU tillsätter en granskningsfunktion för att säkerställa att alla förtroendevalda lever upp till våra värderingar1.11.2018 20:10:00 CETPressmeddelande