SSU om höstbudgeten: en jämlikhetsbudget som sätter unga i fokus

Idag presenterar finansminister Magdalena Andersson regeringens sista statsbudget för mandatperioden. Det är en jämlikhetsbudget med ett reformutrymme på 40 miljarder som innehåller stora satsningar på Sveriges unga och studenter. SSU välkomnar särskilt höjningen av barnbidraget och studiebidraget för gymnasieungdomar.

SSU-krav blir verklighet
SSU har sedan SSU-kongressen drivit på hårt för att barnbidraget och studiebidraget för gymnasieelever ska höjas med åtminstone 100 kronor. Nu höjer regeringen barn-och studiebidraget med hela 200 kr. Det är en seger för SSU som har fått igenom sitt viktigaste budgetkrav och ett glädjebesked för Sveriges barn och unga.

– Magdalena Andersson dubblerar SSU:s viktigaste budgetkrav. 200 kr i höjt barn-och studiebidrag är en seger för SSU och för Sveriges unga, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

Fokus på unga och jämlikhet
Generellt sett innehåller budgeten historiskt stora satsningar på unga. Sex miljarder till en jämlikare skola, avgiftsfri kollektivtrafik och satsningar på ungdomsvård är bara ett axplock av alla reformer som ökar jämlikheten för unga. Det är viktiga steg för att stärka välfärdsbygget, men också avgörande för att öka ungas förtroende till Socialdemokraterna inför valet nästa år.

– För att Socialdemokraterna ska få ökat förtroende bland unga krävs reformer som gör skillnad i ungas vardag på riktigt. Därför är den här budgeten i helt rätt riktning för att få fler unga att rösta på S i valet nästa år, avslutar SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

SSU minns Fadime – lanserar kampanj för att öka medvetenheten20.1.2018 10:00Pressmeddelande

Imorgon är det 16 år sedan SSU:aren Fadime Sahindal mördades för att hon hade framtidsdrömmar och ville göra egna livsval. Den så kallade hedern som hennes far ville skydda, satte stopp för hennes drömmar och ambitioner. SSU minns Fadime och för vidare hennes kamp vidare genom en kampanj för att synliggöra hedersförtryck. Hederskulturen lever fortfarande Även om medvetenheten kring hedersrelaterat förtryck har ökat så lever hederskulturen i allra högsta grad och fortsätter att skörda offer än idag. Enligt en statlig utredning från 2014 så räknar man med att över 100 000 personer inte kan leva fria. Det är en utveckling som SSU vill bekämpa. – Budskapet från SSU, den rörelse hon en gång var en del av, är tydligt: vi glömmer dig aldrig och vi lovar att göra allt för att ingen annan ung tjej ska behöva gå samma öde till mötes, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU. Sajt och vittnesmål SSU lanserar idag en sajt med vittnesmål om hedersförtryck i dagens Sverige och förslag för att m

SSU rekryterar ny policy-strateg inför valet12.1.2018 15:15Pressmeddelande

I veckan började Hanna Alexandersson som ny policystrateg på SSU-förbundet på Sveavägen 68. Hennes uppgift blir att utveckla SSU:s politik och policy-förslag inför och under valrörelsen. Hon har tidigare jobbat på Hyresgästföreningen och för S i Göteborgs stadshus. –Jag är taggad på att sätta igång och vässa SSU:s politiska förslag inför valet. SSU ska vara relevanta för unga och få genomslag för sin politik som ska ligga till grund för nästa regeringsförklaring, säger Hanna Alexandersson. Två viktiga målsättningar för SSU:s kommunikationsarbete framöver är att bli det största politiska ungdomsförbundet och att Socialdemokraterna får högst väljarstöd bland unga i valet. För att det ska bli verklighet krävs vassa politiska reformer som gör skillnad i ungas vardag, något som SSU kommer leverera. Kontakt Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare Telefon: 070 350 43 57 E-post: pavlos.cavelier@ssu.se Om SSU Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdo