SSU protesterar mot SD med rosa galgar i Halmstad

SD vill inskränka aborträtten genom att sänka gränsen för fri abort från 18:e till 12:e graviditetsveckan. Det är något som SSU är starkt kritiska till eftersom det vore ett stort steg bakåt för jämställdhetskampen i Sverige. SSU står upp för den fria aborträtten och alla kvinnors rätt till sina egna kroppar. Därför kommer SSU protestera genom att hålla upp rosa galgar när SD:s partiledare Jimmie Åkesson talar i Halmstad idag kl 15 på Stora Torget.

Rosa galgar på SD:s torgmöte
Historien visar att politiker aldrig kan förbjuda abort - bara säkra aborter. I länder där abort har varit förbjudet har kvinnor istället använt exempelvis galgar eller andra föremål för att göra abort. Galgen har blivit en symbol för rätten till fri abort när konservativa regeringar i exempelvis Polen och Spanien har försökt inskränka aborträtten. SSU kommer därför hålla upp rosa galgar vid Åkessons torgmöte i Halmstad för att visa vad som kan hända ifall SD kommer till makten, i solidaritet med alla kvinnor i världen som inte har fri aborträtt.

–SSU kommer aldrig acceptera att konservativa män försöker begränsa unga tjejers  liv. Idag kommer vi ställa Jimmie Åkesson till svar med rosa galgar på hans torgmöten. För att påminna om hur historien där kvinnor riskerade livet innan den fria aborträtten. Och för att påminna om vilken framtid Åkesson vill se, säger Aida Birinxhiku, distriktsordförande SSU Halland.

Presskontakt för mer information
Abdirahman Siyad, ombudsman SSU Halland
E-post: abdirahman.siyad@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.