SSU rasar mot Åkesson efter P3-attack

Imorse var Jimmie Åkesson gäst i programmet ”Morgonpasset i P3” och sa bland annat:

– "Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 för länge sedan, för jag tycker det är vänsterliberal smörja rakt igenom."

Det får Socialdemokraternas ungdomsförbund – SSU att reagera kraftigt. Åkessons uttalande är oacceptabelt i sig. Men det är också en del av SD:s konsekventa attacker mot pressfrihet. Tänk vad som skulle hända om Åkesson får makt efter valet. Det vore förödande för demokratin och pressfriheten.

SSU:s ordförande Philip Botström kommenterar Åkessons uttalande om P3:

–Det här är verkligen skrämmande och en del av Sverigedemokraternas ständiga attacker mot den fria pressen. Åkesson låter värre än Trump. Det är skrämmande att Moderaterna inte utesluter samarbete med ett sådant parti, kommenterar Philip Botström, förbundsordförande SSU.

–”Men det här får man väl inte längre säga i det här landet” kommer få en helt ny innebörd om SD kommer till makten. De vill styra det fria ordet och avveckla pressfriheten. Det är ett hot mot den svenska demokratin som vi känner den, avslutar Philip Botström.

Läs mer på www.ssu.se

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.