SSU rasar mot Åkesson efter P3-attack

Imorse var Jimmie Åkesson gäst i programmet ”Morgonpasset i P3” och sa bland annat:

– "Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 för länge sedan, för jag tycker det är vänsterliberal smörja rakt igenom."

Det får Socialdemokraternas ungdomsförbund – SSU att reagera kraftigt. Åkessons uttalande är oacceptabelt i sig. Men det är också en del av SD:s konsekventa attacker mot pressfrihet. Tänk vad som skulle hända om Åkesson får makt efter valet. Det vore förödande för demokratin och pressfriheten.

SSU:s ordförande Philip Botström kommenterar Åkessons uttalande om P3:

–Det här är verkligen skrämmande och en del av Sverigedemokraternas ständiga attacker mot den fria pressen. Åkesson låter värre än Trump. Det är skrämmande att Moderaterna inte utesluter samarbete med ett sådant parti, kommenterar Philip Botström, förbundsordförande SSU.

–”Men det här får man väl inte längre säga i det här landet” kommer få en helt ny innebörd om SD kommer till makten. De vill styra det fria ordet och avveckla pressfriheten. Det är ett hot mot den svenska demokratin som vi känner den, avslutar Philip Botström.

Läs mer på www.ssu.se

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CESTPressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.