SSU taggade på att vinna mot MUF i Musikhjälpen

I måndags inleddes Musikhjälpen för tionde året i rad i Umeå med temat “inget barn är till salu”. Imorgon, fredag, sker traditionsenligt insamlingstävlingen mot MUF mellan kl 12-16. SSU har vunnit alla år som tävlingen ägt rum, och har inga planer på att förlora i år.

Viktigt tema
Årets tema är viktigare än någonsin. Barnsexhandel är tyvärr en realitet och ett brott som växer i omfattning. Varje minut säljs fyra barn i sexhandeln världen över.

– Att barn säljs och utnyttjas sexuellt är avskyvärt och borde förpassats till historiens skräphög för länge sen. Musikhjälpens insamling är kanske ett litet men viktigt steg för att få till en förändring, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

SSU mobiliserar
SSU har mobiliserat medlemmar för att skramla bössa på stan i Umeå. Det kommer också samlas in pengar digitalt. Den som samlar in mest vinner tävlingen. Men det viktigaste är såklart att samla in så mycket som möjligt tillsammans till ändamålet. Förra året vann SSU mot MUF med 118.549 kr mot MUF:s 25 309. Totalt samlades det alltså in 144 000 kr. Målet är att slå förra årets rekord.

– Det viktigaste för SSU är att samla in så mycket pengar som möjligt till Musikhjälpen. Men det är självklart lite extra kul att vinna över MUF, avslutar Philip Botström, förbundsordförande SSU

Tillgänglig för intervjuer
Philip Botström är tillgänglig för intervjuer mellan kl 11 och 16 nära Rådhustorget i centrala Umeå.

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.ww.ssu.se