SSU välkomnar satsning på avgiftsfri kollektivtrafik

Idag presenterade regeringen i samarbete med Vänsterpartiet en satsning på avgiftsfri kollektivtrafik för barn och unga under sommaren i höstbudgeten. Det innebär ett treårigt statligt bidrag på 350 miljoner kronor per år för att möjliggöra avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarloven. SSU välkomnar förslaget.

SSU har länge drivit kravet på en avgiftsfri kollektivtrafik för alla unga på regional nivå. Det är en viktig jämlikhetsreform för att fler unga oavsett ekonomisk situation ska ha möjlighet att resa kollektivt. Även om det aktuella förslaget bara gäller under sommarloven, är det ett viktigt steg på vägen.

– Det är kul att ännu ett SSU-förslag blir verklighet. Den här satsningen är ett viktigt steg på vägen för att alla unga oavsett ens föräldrars bakgrund ska kunna ta sig till en idrottsträning eller ett sommarjobb, säger Philip Botström, SSU:s förbundsordförande.

Läs mer om förslaget här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hogstadielever-far-gratis-kollektivtrafik-pa-sommaren