SSU vill se Glanzelius som ungas röst i Europaparlamentet

Nomineringsprocessen inför vårens val till Europaparlamentet är i full gång inom Socialdemokraterna. SSU väljer att nominera Linus Glanzelius från Göteborg till kandidat till Europaparlamentsvalet.

Tidigare i veckan valde SSU:s förbundsstyrelse att nominera Linus Glanzelius som kandidat till Europaparlamentet. Glanzelius är idag vicepresident i YES, paraplyorganisation för unga socialdemokrater i Europa, samt har suttit i SSU:s förbundsstyrelse sedan 2015.

-       SSU är väldigt glada över att nominera Linus till Europaparlamentet. Hans omfattande kunskaper och ideologiska integritet gör honom till en perfekt till företrädare för Socialdemokraterna. Och med honom i Bryssel är jag dessutom säker på att fler kommer uppleva EU-politiken mer relevant och lättillgänglig, säger Philip Botström, förbundsordförande för SSU.

Linus Glanzelius politiska engagemang började i hemstaden Göteborg, där han under många år var ordförande för det lokala SSU-distriktet och vice ordförande för utbildningsnämnden i Göteborgs stad. Efter att ha avlagt en masterexamen från Europaprogrammet vid Göteborgs Universitet gick flytten till Stockholm.

-       Jag brinner för ett mer jämlikt Europa och är oerhört glad över att ha blivit nominerad av både SSU och flera partidistrikt. Det är många som vill se Socialdemokraterna ta mer plats inom EU-frågorna och öka sin relevans bland unga, och det är jag övertygad om att jag skulle bidra med, säger Linus Glanzelius.

På partikongressen 2012 antog Socialdemokraterna ett mål om att 25% av kandidaterna till förtroendevalda församlingar ska vara under 35 år gamla. Idag finns ingen Europaparlamentariker under 35 år.

- Linus är den mest kompetenta ungdomskandidaten jag sett under min politiskt aktiva tid. Här finns nu chansen att ge en ung person möjlighet att både förnya och föryngra vår EU-politik, säger Philip Botström.

Amanda Borg, kommunikationschef
E-post: amanda.borg@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 15 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.