ST ger stöd till strejkande i Myanmar

Fackförbundet ST har beslutat att avsätta medel ur förbundets solidaritetsfond till stöd för strejkande i Myanmar. Enligt FN pågår det ett massmord på befolkningen i landet, samtidigt som landsomfattande strejker har utlysts i protest mot regimens våld.

- Vi vill visa vår solidaritet med hälso- och sjukvårdsarbetare och andra anställda inom den offentliga förvaltningen, som inte kommer att få ut sin lön. Men det är också ett sätt att ge stöd till människorna i landet som utsätts för stora risker under denna kritiska period, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Strejkerna syftar till att återupprätta demokratin, och har lamslagit delar av näringslivet. Militärregimen har svarat med att använda våld. Fler än 400 människor har mördats och drygt 2000 personer har arresterats, däribland flera fackliga ledare. PSI, UNI, ITF och andra globala fackliga organisationer har beslutat att stödja de strejkande arbetstagarna med hjälp av en strejkfond, Myanmar Strike Fund.

-  Vi kommer fortsätta stödja fackföreningarna i Myanmar i deras arbete för demokrati och fackliga rättigheter, säger Britta Lejon.

ST kommenterar vårbudgeten: Bättre metod behövs för anslagsberäkningar till myndigheterna15.4.2021 09:26:20 CEST | Pressmeddelande

Årets vårbudget innebär för många myndigheter krympande förvaltningsanslag framöver. Fackförbundet ST kräver en mer stabil metod för anslagsuppräkningar. Satsningen på rättskedjan är bra, men borde också innefatta mer resurser till det förebyggande brottsarbetet som utförs på Statens Institutionsstyrelse (SiS). Fackförbundet ST menar också att satsningen på arbetsmarknadspolitiken är alltför senkommen och är ett försök att dölja ett misslyckat reformeringsexperiment på Arbetsförmedlingen.

Doktorander behöver en bättre arbetsmilö26.3.2021 10:59:34 CET | Blogginlägg

Forskarutbildningen eller kanske snarare forskarkarriären har traditionellt betraktats som ett slags kall. En hängiven forskare är, enligt det synsättet, aldrig ledig och ska vara beredd att lojalt ställa upp för sitt ämne och sin institution. Den här tankefiguren ställer till problem eftersom doktoranden både är student och anställd. Ansvaret för doktorandens arbetssituation faller lätt mellan stolarna.