ST kommenterar budgeten: Satsningar riskerar att ätas upp av besparingsiver

Samtidigt som regeringen i sin budgetproposition aviserar ett stort antal satsningar på många områden ligger dolda besparingskrav som en våt filt över hela den statliga förvaltningen. Det menar Fackförbundet ST som anser att det generella produktivitetsavdraget för statens myndigheter bör göras om för att satsningarna också ska resultera i verksamhetsförbättringar.

Det årliga produktivitetsavdraget fortsätter att tvinga myndigheterna att göra kraftiga besparingar i den ordinarie verksamheten, utan att det för den skull är säkert att effektiviseringar går att göra. Det riskerar följaktligen att äta upp många av de satsningar som regeringen vill göra.

- Staten använder en föråldrad modell där man utgår från näringslivets produktivitetshöjning, och schablonmässigt överför detta till statlig verksamhet och utgår från att det går att effektivisera i samma utsträckning. Men av ett antal olika skäl är inte det möjligt. Det här gör att såväl löner som arbetsmiljön i staten riskerar att halka efter, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

I budgetpropositionen signalerar regeringen att hela rättskedjan ska stärkas. Såväl polis, åklagare, domstolar, som kriminalvården får ta del av budgetsatsningarna. Det välkomnas av ST, som också anser att de ökade anslagen till Statens Institutionsstyrelse är nödvändiga. Om dessa satsningar även ska resultera i förbättrad verksamhet menar Fackförbundet ST att det ställer högre krav på staten som arbetsgivare.

- Satsningarna på rättskedjans myndigheter är bra, men det innebär också att många myndigheter nu måste rekrytera mer personal med särskilda kompetenser. För att attrahera dessa människor måste staten ha mer att erbjuda än ständigt ökande arbetsbelastning som en följd av besparingarna, och löner som halkar efter det privata näringslivet, menar Britta Lejon.

Regeringen fortsätter i budgetpropositionen att tala om hur man vill stärka Arbetsförmedlingens närvaro i hela landet, samtidigt fortgår reformeringen som syftar till att en stor del av Arbetsförmedlingens uppdrag ska utföras av privata aktörer.

-  Den valhänta hanteringen av arbetsmarknadspolitiken fortsätter. I sin iver att tillfredsställa både V och C försöker regeringen både gasa och bromsa reformeringen av Arbetsförmedlingen. Resultatet blir att det är oklart vem som ska ha ansvaret för att få ner långtidsarbetslösheten. säger Britta Lejon.

Ny arbetsrätt riskerar missa statliga sektorn16.9.2021 15:15:48 CEST | Pressmeddelande

Förslagen till ny LAS, omställningsstöd och kompetensutveckling på den svenska arbetsmarknaden är fortfarande huvudsakligen anpassat för den privata sektorn, trots den omfattande kritik som förslagen fått under processens gång. Fackförbundet ST har i en gemensam remiss med åtta förbund i förhandlingsrådet OFR/S,P,O tydligt framfört att förbunden nu förväntar sig att det slutliga förslaget bättre anpassas till den statliga sektorn.