ST skjuter upp kongress till hösten

Fackförbundet ST:s förbundsstyrelse föreslår att den planerade kongressen skjuts på framtiden. Enligt styrelsen är det inte möjligt att i nuvarande situation hålla kongress den 26-28 maj. Exakt datum för när kongressen föreslås äga rum är inte beslutat, men inriktningen är att kongressen ska hållas under hösten.

Britta Lejon, förbundsordförande

- Det är förbundsstyrelsens uppfattning att vi inte kan ta på oss ansvaret för att arrangera en kongress med så pass många personer på plats. Riskerna är allt för stora för det.  Vi har också stämt av det här beslutet med våra avdelningar och det finns en stor enighet inom hela förbundet kring detta, säger förbundsordförande Britta Lejon.

Formellt sett innebär förbundsstyrelsens förslag att kongressen öppnas 26 maj digitalt med teknikens hjälp, varpå den samma dag ajourneras till nytt datum.  Alla handlingar till kongressen kommer därmed också att skickas ut som planerat.

- Detta är givetvis ett ledsamt beslut att ta när vi planerat för och sett fram mot en kongress i maj. Det innebär mycket arbete med att överblicka vilka konsekvenserna blir av att vi flyttar kongressen, men vi befinner oss i en exceptionell situation och måste ta vårt ansvar för att begränsa coronasmittan i samhället och följa de råd våra myndigheter ger. På samma sätt som det är ledsamt är det också ett självklart beslut att ta under rådande omständigheter, säger Britta Lejon.

Förbundsstyrelsen kommer återkomma med förslag på när och var den uppskjutna kongressen kommer att hållas.

Britta Lejon, förbundsordförande

ST kommenterar vårbudgeten: Bättre metod behövs för anslagsberäkningar till myndigheterna15.4.2021 09:26:20 CEST | Pressmeddelande

Årets vårbudget innebär för många myndigheter krympande förvaltningsanslag framöver. Fackförbundet ST kräver en mer stabil metod för anslagsuppräkningar. Satsningen på rättskedjan är bra, men borde också innefatta mer resurser till det förebyggande brottsarbetet som utförs på Statens Institutionsstyrelse (SiS). Fackförbundet ST menar också att satsningen på arbetsmarknadspolitiken är alltför senkommen och är ett försök att dölja ett misslyckat reformeringsexperiment på Arbetsförmedlingen.