ST skjuter upp kongress till hösten

Fackförbundet ST:s förbundsstyrelse föreslår att den planerade kongressen skjuts på framtiden. Enligt styrelsen är det inte möjligt att i nuvarande situation hålla kongress den 26-28 maj. Exakt datum för när kongressen föreslås äga rum är inte beslutat, men inriktningen är att kongressen ska hållas under hösten.

Britta Lejon, förbundsordförande

- Det är förbundsstyrelsens uppfattning att vi inte kan ta på oss ansvaret för att arrangera en kongress med så pass många personer på plats. Riskerna är allt för stora för det.  Vi har också stämt av det här beslutet med våra avdelningar och det finns en stor enighet inom hela förbundet kring detta, säger förbundsordförande Britta Lejon.

Formellt sett innebär förbundsstyrelsens förslag att kongressen öppnas 26 maj digitalt med teknikens hjälp, varpå den samma dag ajourneras till nytt datum.  Alla handlingar till kongressen kommer därmed också att skickas ut som planerat.

- Detta är givetvis ett ledsamt beslut att ta när vi planerat för och sett fram mot en kongress i maj. Det innebär mycket arbete med att överblicka vilka konsekvenserna blir av att vi flyttar kongressen, men vi befinner oss i en exceptionell situation och måste ta vårt ansvar för att begränsa coronasmittan i samhället och följa de råd våra myndigheter ger. På samma sätt som det är ledsamt är det också ett självklart beslut att ta under rådande omständigheter, säger Britta Lejon.

Förbundsstyrelsen kommer återkomma med förslag på när och var den uppskjutna kongressen kommer att hållas.

Britta Lejon, förbundsordförande

Klart med avtal om korttidspermitteringar med Arbetsgivarverket23.3.2020 15:25:56 CETPressmeddelande

Fackförbundet ST har genom förhandlingsorganisationen OFR/S,P,O tecknat avtal med Arbetsgivarverket om korttidspermitteringar. Avtalet berör enbart arbetsplatser vars arbetsgivare är frivilliga medlemmar i Arbetsgivarverket, det är framförallt anställda på vissa museer, stiftelser, och högskolor. Anställda på statliga myndigheter och verk berörs inte av avtalet. Syftet är att göra det möjligt att undvika omfattande uppsägningar som en följd av åtgärderna för att begränsa spridningen av det nya Coronaviruset.

ST tecknar avtal om korttidspermittering20.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Fackförbundet ST och Almega har enats om centrala avtal om korttidspermitteringar för avtalsområdena Bransch Kommunikation och Bransch Tågföretagen (tidigare Spårtrafik). Avtalen syftar till att göra det möjligt att undvika omfattande varsel som en följd av åtgärderna för att begränsa spridningen av det nya Coronaviruset. Avtalet är ett svar på de av regeringen beslutade lönesubventionerna för korttidspermitteringar, vilka förutsätter att det finns kollektivavtal som möjliggör detta.

Avtalsrörelsen - ST kräver bättre trygghet inom spårtrafiken7.2.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Inget ensamarbete, betalt för all tid som man står till arbetsgivarens förfogande, och bättre ekonomisk trygghet för medlemmar som av medicinska skäl inte kan fortsätta i sin yrkesroll. Det är några av de viktigaste yrkanden som Fackförbundet ST idag meddelat arbetsgivarsidan Almega inom avtalsområdet Spårtrafik inför vårens avtalsförhandling. ST kommer också kräva att löneutvecklingen anges i en tydlig procentsats i nivå med riktmärket inom det kommande industriavtalet.