ST skjuter upp kongress till hösten

Fackförbundet ST:s förbundsstyrelse föreslår att den planerade kongressen skjuts på framtiden. Enligt styrelsen är det inte möjligt att i nuvarande situation hålla kongress den 26-28 maj. Exakt datum för när kongressen föreslås äga rum är inte beslutat, men inriktningen är att kongressen ska hållas under hösten.

Britta Lejon, förbundsordförande

- Det är förbundsstyrelsens uppfattning att vi inte kan ta på oss ansvaret för att arrangera en kongress med så pass många personer på plats. Riskerna är allt för stora för det.  Vi har också stämt av det här beslutet med våra avdelningar och det finns en stor enighet inom hela förbundet kring detta, säger förbundsordförande Britta Lejon.

Formellt sett innebär förbundsstyrelsens förslag att kongressen öppnas 26 maj digitalt med teknikens hjälp, varpå den samma dag ajourneras till nytt datum.  Alla handlingar till kongressen kommer därmed också att skickas ut som planerat.

- Detta är givetvis ett ledsamt beslut att ta när vi planerat för och sett fram mot en kongress i maj. Det innebär mycket arbete med att överblicka vilka konsekvenserna blir av att vi flyttar kongressen, men vi befinner oss i en exceptionell situation och måste ta vårt ansvar för att begränsa coronasmittan i samhället och följa de råd våra myndigheter ger. På samma sätt som det är ledsamt är det också ett självklart beslut att ta under rådande omständigheter, säger Britta Lejon.

Förbundsstyrelsen kommer återkomma med förslag på när och var den uppskjutna kongressen kommer att hållas.

Britta Lejon, förbundsordförande

Inställt Pride betyder inte inställt arbete för inkluderande arbetsliv3.8.2020 08:00:00 CESTBlogginlägg

Det har varit ett konstigt år. Det kan nog alla hålla med om. Mycket har blivit pausat och framflyttat. Runt om i Sverige och världen har också Pridefestivaler blivit inställda.* Pride, som är till för att stärka hbtqi-personer, synliggöra heteronormen och möjliggöra att alla ska få vara sig själva, oavsett hur de identifierar sig eller vem de älskar. Hbtqi-frågorna är viktiga, inte bara när Pridefestivaler arrangeras utan varje dag, alla dagar. Inte minst på arbetsplatsen, där de flesta av oss spenderar mycket tid. Arbetsplatsen måste vara en trygg zon för alla att vara sig själv utan risk för kränkningar eller diskriminering. Inkludering och exkludering i det gemensamma rummet På arbetsplatsen, i fikarummet och i interaktionen med våra kollegor delar vi med oss av oss själva. Vi berättar om helg- och fritidsaktiviteter, semesterresor eller andra detaljer som beskriver vilka vi är och vilka liv vi lever utanför arbetet. För att skapa en inkluderande arbetsplats är det därför viktigt a