ST stämmer staten för nekad föräldraledighet

En anställd på Kriminalvårdens transportenhet ansökte om föräldraledighet på deltid för att kunna hämta och lämna sin dotter på fritids två dagar i veckan. Ansökan avslogs med motiveringen att ledigheten skulle innebära en påtaglig störning i verksamheten. Fackförbundet ST stämmer nu arbetsgivaren staten för brott mot föräldraledighetslagen.

- Vi menar att det inte kan anses vara en påtaglig störning att vara ledig en timme på morgonen och en timme på eftermiddagen två dagar i veckan. Det är ett önskemål som arbetsgivaren borde ha kunnat tillmötesgå, säger förbundsjurist Veera Littmarck på Fackförbundet ST.

Den anställde ST-medlemmen ansökte under sommaren 2019 om att få ta ut föräldraledighet på deltid under fyra månader, september till och med december, för att kunna hämta och lämna sin dotter på fritids två dagar i veckan. Men på Kriminalvårdens nationella transportenhet tyckte man inte att verksamheten i övrigt tillät att det gick att börja jobbet en timme senare och sluta en timme tidigare. Istället menade man att den anställde i så fall tillfälligt måste omplaceras, vilket den anställde inte gick med på. Det blev varken någon föräldraledighet eller omplacering.

- Det här ärendet är kopplat till ett principiellt beslut som arbetsgivaren har fattat under 2019 om att inte godkänna partiell föräldraledighet med fast start- och sluttid. Vi tycker inte att arbetsgivaren har kunnat göra gällande att det finns skäl för en sådan policy, i synnerhet inte i det här fallet, säger Veera Littmarck.

I stämningsansökan till Arbetsdomstolen kräver ST att den anställde får ett skadestånd på 75 000 kronor för brott mot föräldraledighetslagen.

Inställt Pride betyder inte inställt arbete för inkluderande arbetsliv3.8.2020 08:00:00 CESTBlogginlägg

Det har varit ett konstigt år. Det kan nog alla hålla med om. Mycket har blivit pausat och framflyttat. Runt om i Sverige och världen har också Pridefestivaler blivit inställda.* Pride, som är till för att stärka hbtqi-personer, synliggöra heteronormen och möjliggöra att alla ska få vara sig själva, oavsett hur de identifierar sig eller vem de älskar. Hbtqi-frågorna är viktiga, inte bara när Pridefestivaler arrangeras utan varje dag, alla dagar. Inte minst på arbetsplatsen, där de flesta av oss spenderar mycket tid. Arbetsplatsen måste vara en trygg zon för alla att vara sig själv utan risk för kränkningar eller diskriminering. Inkludering och exkludering i det gemensamma rummet På arbetsplatsen, i fikarummet och i interaktionen med våra kollegor delar vi med oss av oss själva. Vi berättar om helg- och fritidsaktiviteter, semesterresor eller andra detaljer som beskriver vilka vi är och vilka liv vi lever utanför arbetet. För att skapa en inkluderande arbetsplats är det därför viktigt a