Stå på scenen med Kungliga Baletten!

Visste du att du kan komma in på Kungliga Operan – mitt i pandemin?! Välkommen till Half Life – The Ultimate VR Experience och en tredimensionell värld. Premiär på Operan Play den 15 maj. Här kan du se föreställningen och även själv känna hur det är att vara mitt i den.
Föreställningen Half Life – The Ultimate VR Experience med Kungliga Baletten 2017. Foto Kungliga Operan/Frida Drake.

När Sharon Eyals dansverk Half Life  hade scenisk urpremiär våren 2017 liknade Aftonbladets recensent Cecilia Djurberg upplevelsen vid en klubbkväll: ”Mycket på grund av Ori Lichtiks medryckande, pulserande dansmusik som förstärkte koreografins transliknande känsla”.

I samarbete med Robert & Robert Studios gjordes en avancerad inspelning med Virtual Reality-teknik där publiken upplever verkets 13 dansare ur 60 olika vinklar – Half Life – The Ultimate VR Experience. Verket nominerades på flera filmfestivaler däribland Venedig, Biennale de Lyon och på Sydkoreas viktigaste filmfestival – Busan International Film Festival (BIFF).

Nu är 3D-inspelningen tillgänglig för den breda publiken på Operan Play med premiär den 15 maj. Den bästa upplevelsen ges dock i Youtubes app som stödjer 3D-visning https://youtu.be/uMMaP702T6U; publiken länkas automatiskt vidare från Operan Play.

Särskilt riktade utskick görs till såväl Sveriges skolklasser (ålder 13-15 år) som till särskilda boenden och äldreboenden inom ramen för Betaniastiftelsen

Med hjälp av VR-glasögon bestämmer tittaren var man vill befinna sig: bredvid, ovanför, under eller varför inte mitt bland dansarna och kan uppleva vinklar och enskilda detaljer som publiken i salongen aldrig annars skulle se från publikplats.

Verket går naturligtvis att se direkt i mobilen på Operan Play utan VR-utrustning. men fungerar allra bäst i Youtubes app. Länk finns på Operan Play.

www.operanplay.se/halflife.vr

Om verket och koreografen

När Sharon Eyals Half Life hade urpremiär på Kungliga Operan 2017 hyllades det som ett mästerverk av kritikerna och i kombination med Eyals sylvassa koreografi och Ori Lichtiks pulserande techmusik nåddes ny publik som aldrig tidigare besökt Operan.

Koreografen Sharon Eyal är född i Jerusalem. Hon dansade med Batsheva Dance Company 1990-2008 och började koreografera inom ramen för Batsheva där hon var assisterande konstnärlig ledare 2003-2004 och huskoreograf 2005-2012.

Om Robert & Robert Studios

Half Life – The Ultimate VR Experience, Kungliga Operans första 360-gradersfilm, är skapat i samarbete med Robert & Robert Studios, en techföretag som inriktat sig på berättande via VR.
– Kungliga Balettens dansare ger mig gåshud. Att sedan fånga vinklar i VR som publiken annars aldrig kommer att kunna se ger en helt otrolig upplevelse, säger Robert Connor från dåvarande Robert & Robert Studios.

Presskontakt:
Torbjörn Eriksson
torbjorn.eriksson@operan.se

Half Life VR i VR-glasögon, på Kungliga Operans scen. Vanlig skolmiljö fungerar givetvis också för upplevelsen. Foto Kungliga Operan/Arthur Ljunggren.

Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande

Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.