Stå på scenen med Kungliga Baletten!

Visste du att du kan komma in på Kungliga Operan – mitt i pandemin?! Välkommen till Half Life – The Ultimate VR Experience och en tredimensionell värld. Premiär på Operan Play den 15 maj. Här kan du se föreställningen och även själv känna hur det är att vara mitt i den.

Föreställningen Half Life – The Ultimate VR Experience med Kungliga Baletten 2017. Foto Kungliga Operan/Frida Drake.

När Sharon Eyals dansverk Half Life  hade scenisk urpremiär våren 2017 liknade Aftonbladets recensent Cecilia Djurberg upplevelsen vid en klubbkväll: ”Mycket på grund av Ori Lichtiks medryckande, pulserande dansmusik som förstärkte koreografins transliknande känsla”.

I samarbete med Robert & Robert Studios gjordes en avancerad inspelning med Virtual Reality-teknik där publiken upplever verkets 13 dansare ur 60 olika vinklar – Half Life – The Ultimate VR Experience. Verket nominerades på flera filmfestivaler däribland Venedig, Biennale de Lyon och på Sydkoreas viktigaste filmfestival – Busan International Film Festival (BIFF).

Nu är 3D-inspelningen tillgänglig för den breda publiken på Operan Play med premiär den 15 maj. Den bästa upplevelsen ges dock i Youtubes app som stödjer 3D-visning https://youtu.be/uMMaP702T6U; publiken länkas automatiskt vidare från Operan Play.

Särskilt riktade utskick görs till såväl Sveriges skolklasser (ålder 13-15 år) som till särskilda boenden och äldreboenden inom ramen för Betaniastiftelsen

Med hjälp av VR-glasögon bestämmer tittaren var man vill befinna sig: bredvid, ovanför, under eller varför inte mitt bland dansarna och kan uppleva vinklar och enskilda detaljer som publiken i salongen aldrig annars skulle se från publikplats.

Verket går naturligtvis att se direkt i mobilen på Operan Play utan VR-utrustning. men fungerar allra bäst i Youtubes app. Länk finns på Operan Play.

www.operanplay.se/halflife.vr

Om verket och koreografen

När Sharon Eyals Half Life hade urpremiär på Kungliga Operan 2017 hyllades det som ett mästerverk av kritikerna och i kombination med Eyals sylvassa koreografi och Ori Lichtiks pulserande techmusik nåddes ny publik som aldrig tidigare besökt Operan.

Koreografen Sharon Eyal är född i Jerusalem. Hon dansade med Batsheva Dance Company 1990-2008 och började koreografera inom ramen för Batsheva där hon var assisterande konstnärlig ledare 2003-2004 och huskoreograf 2005-2012.

Om Robert & Robert Studios

Half Life – The Ultimate VR Experience, Kungliga Operans första 360-gradersfilm, är skapat i samarbete med Robert & Robert Studios, en techföretag som inriktat sig på berättande via VR.
– Kungliga Balettens dansare ger mig gåshud. Att sedan fånga vinklar i VR som publiken annars aldrig kommer att kunna se ger en helt otrolig upplevelse, säger Robert Connor från dåvarande Robert & Robert Studios.

Presskontakt:
Torbjörn Eriksson
torbjorn.eriksson@operan.se

Half Life VR i VR-glasögon, på Kungliga Operans scen. Vanlig skolmiljö fungerar givetvis också för upplevelsen. Foto Kungliga Operan/Arthur Ljunggren.

Festligt, explosivt och poetiskt när Kungliga Baletten öppnar sin säsong!16.9.2021 08:54:53 CEST | Pressmeddelande

Kungliga Baletten intar stora scenen med en generös exposé av höjdpunkter inom den romantiska baletten – ett pärlband ur kompaniets rika repertoar. Det är en gala som firar arvet efter mästerkoreografer som t ex Rudolf Nurejev, Michel Fokine och Serge Lifar. Och efter en lång väntan – men samtidigt med flera föreställningar på Operan Play – uppträder hela baletten live inför publik igen. Kungliga Baletten - gala har premiär 17 september och spelas 9 gånger t o m 6 oktober.

The Royal Swedish Opera reopens with a winning combination of three new artistic directors18.8.2021 16:42:08 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh is the new opera director, Ellen Lamm will be artistic director of Young at the Opera and music director is Alan Gilbert. This winning combination will be in place when the Royal Swedish Opera in Stockholm welcomes a 300-strong audience for the first time since March 2020. They met in person for the first time at their new workplace during Monday’s press conference together with ballet director Nicholas Le Riche and CEO Birgitta Svendén. The opera, ballet and concert programme for the coming season was also presented.

Kungliga Operan återöppnar med triss i nytt konstnärligt ledarskap16.8.2021 14:14:12 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh är ny operachef, Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan och Alan Gilbert, musikchef. Triss i nytt konstnärligt ledarskap blir det när Kungliga Operan i Stockholm tar emot 300-publik för första gången sedan mars 2020. I samband med dagens pressträff träffades de fysiskt för första gången på sin nya arbetsplats, tillsammans med balettchefen Nicholas Le Riche och VD Birgitta Svendén. Samtidigt presenterades hela höstens program av opera, balett och konserter.

Kungliga Operan öppnar säsongen med stjärnsprakande jubileumsgala11.8.2021 13:48:43 CEST | Pressmeddelande

I 40 års tid har Anders Walls stiftelse delat ut stipendier till unga talanger inom naturvetenskaplig forskning, entreprenörskap, landsbygdsutveckling och musik. Det firar stiftelsen med en stjärnsprakande hyllning till konsten, vetenskapen och innovationen – den 28 augusti i samarbete med Kungliga Operan, som med jubileumsgalan återöppnar operahuset för säsongen. Vid galan medverkar flera av Sveriges främsta sångare och instrumentalister, alla med det gemensamt att de tilldelats ett Anders Wall-stipendium i början av sin karriär.