Stabil europeisk teknikkonsultmarknad

Den senaste rapporten från EFCA (European Federation of Engineering Consultancy Associations), EFCA Barometern, visar på starka marknader runt om i Europa även om det finns en del utmaningar.

Teknikkonsultsektorn i Europa har stärkts under det senaste halvåret och i nästan samtliga länder är marknaden stabil. Men medan norra Europa är på väg in i en avmattningsfas befinner sig en del länder i Sydeuropa fortfarande i en återhämtningsfas.

Bilden av en stärkt europeisk teknikkonsultsektor återspeglas också i växande omsättningar och ökande ordervolymer. Bilden är dock inte entydig.

- Grekland, Spanien och Turkiet uppvisar alltjämt en trög utveckling. Lönsamheten har förbättrats överlag. Samtliga länder utom Norge och Danmark signalerade oförändrad eller förbättrad lönsamhet under sista halvåret och endast Norge och Turkiet förväntar sig en försämring under de kommande sex månaderna, säger David Cramér, chefsanalytiker Innovationsföretagen.

Rapporten visar på att medan marknaderna i Europa stabiliserats så kvarstår flera utmaningar. Låga arvoden är den största utmaningen följt av kompetensbrist, digital transformation och sena betalningar. Ökad konkurrens från entreprenörer nämns också.

- Konkurrens från byggentreprenörer ökar runt om i Europa. Det är ett scenario vi inte sett så mycket av i Sverige ännu, men vi får vara beredda på att det kan ske i Sverige också och förändra dynamiken på marknaden, säger Magnus Höij, förbundsdirektör på Innovationsföretagen.

Den växande omsättningen vilken är en följd av ökad efterfrågan på teknikkonsulttjänster motsvaras inte av samma ökning av personal. Det indikerar både att vissa länder fortfarande befinner sig i en återhämtningsfas och andra länder har svårt att finna tillgänglig kompetens. Personalbrist är den näst vanligaste utmaningen inom sektorn.

EFCA Barometern produceras av den europeiska organisationen för teknikkonsultassociationer, EFCA, som har 26 medlemmar. Barometern tas fram två gånger om året och bygger på enkätundersökningar bland organisationerna runt om i Europa. Gruppen som tar fram rapporten består av Henrik Garver (ordförande) vd för FRI i Danmark; David Cramér, analyschef på Innovationsföretagen och Laurens Abu-Talib, marknadsanalytiker på USIC i Schweiz.

EFCA Barometern (våren 2019) finns tillgänglig på: www.innovationsforetagen.se och  www.efcanet.org

Regeringens budget kan ge fler klimatinnovationer20.9.2021 13:10:36 CEST | Pressmeddelande

För att öka takten i klimatomställningen behöver Sveriges företag goda förutsättningar och ökade investeringar i nya innovationer. I regeringens budgetproposition för 2022 finns flera satsningar på klimatåtgärder och infrastruktur som Innovationsföretagen anser kan ha en positiv effekt på möjligheten till fler innovationer inom miljöområdet. Samtidigt saknas fortfarande viktiga regelförenklaringar och reformer som kan skapa rätt förutsättningar för att öka takten i den omställning som krävs.

Fenomenet konsultmäklare ökar kraftigt - Regionerna har tappat kontrollen över sina konsultupphandlingar23.8.2021 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

Nya siffror från Innovationsföretagen visar att fenomenet mellanhänder eller så kallade konsultmäklare fortsätter öka dramatiskt inom offentliga upphandlingar. Upplägget möjliggör ett kringgående av lagen om offentlig upphandling och att miljardbelopp av offentliga medel spenderas helt utan insyn. Siffrorna visar att det är ett par offentliga beställare som dominerar som beställare.

Nya innovativa lösningar kan säkra Sveriges energibehov och möta klimatmålen23.6.2021 08:03:00 CEST | Pressmeddelande

Ett ökat energibehov och ett föråldrat elnätssystem har lett till att många regioner upplever kapacitetsbrist. Energifrågan har därför kommit att bli en stor samhällsutmaning. Nu lanserar Innovationsföretagen rapporten ”Innovation för energi”, med fokus på den snabba utvecklingen som behöver ske inom energiområdet för att möta Sveriges klimatmål. I rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från experter och företag för att inspirera till nya, smarta energilösningar.