Stabil inledning för svenska truppen på Landsvägs-EM i Plouay

Det blev inga medaljer för de svenska cyklisterna på den första dagen av UEC European Road Championships 2020 i franska Plouay. Mästerskapen inleddes med tempolopp för sex av cyklisterna i den svenska landslagstruppen.
Lisa Nordén kom på en 14:e plats i det inledande tempoloppet  på Landsvägs EM.
Lisa Nordén kom på en 14:e plats i det inledande tempoloppet på Landsvägs EM.

Herrjuniorerna Jonathan Ahlsson, Örebrocyklisterna och Edvin Lovidius, Södertälje CK var först ut på den 25,4 km tekniskt tuffa tempobanan, båda med färska SM-guld med sig i bagaget (tempo, respektive kortdistans). De båda andraårsjuniorerna stod sig bra i den stenhårda konkurrensen och Jonathan Ahlsson kom på en fin 14:e plats och Edvin Lovidius slutade 24:a. Segrade gjorde Mathias Vacek, Tjeckien på tiden 00:32:39.13.

Wilma Olausson (Team Sunweb) kom på en niondeplats i U23-klassen på tiden 00:37:51.28 – 01.58.00 minuter efter segrarinnan Hanna Ludwig, Tyskland.

I herrarnas U23 klass blev det norsk seger med Andreas Leknessund på tiden 00:30:58.09. Bäste svensk blev Jacob Ahlsson, Motala AIF CK med en 15:e plats – 01.33.00 efter norrmannen. Hugo Forssell Motala AIF CK slutade på en 23:e plats.

Sveriges fyrfaldigt prisade och regerande SM-tempomästarinna, Lisa Nordén slutade på en 14:e plats i Dam Elit-klassen. Segrade gjorde Anna Van Der Breggen, Nederländerna på tiden 00:34:03.92.

På onsdag fortsätter EM för svenskarnas del med Linje EM Herr Elit med Lucas Eriksson och Kim Magnusson, samt U23-damer med Julia Borgström, Wilma Olausson och Caroline Andersson. Startlistor och tider hittar ni HÄR

Resultat Tempo Herr Junior

Resultat Tempo Dam U23

Resultat Tempo Herr U23

Resultat Tempo Dam Elit

Lisa Nordén kom på en 14:e plats i det inledande tempoloppet  på Landsvägs EM.
Lisa Nordén kom på en 14:e plats i det inledande tempoloppet på Landsvägs EM.