Stabil tillväxt för Schibsted

Schibsteds rapport för tredje kvartalet visar på en fortsatt god utveckling för koncernen. Inom den svenska verksamheten ökar de digitala prenumerationsintäkterna för både Aftonbladet och Svenska Dagbladet, vilket väger upp för fallande annonsintäkter. Blocket fortsätter att växa samtidigt som Lendo ökar takten i sin internationella expansion.

Schibsteds tillväxt stabil i Q3

För koncernen som helhet ökade intäkterna under det tredje kvartalet med 6 procent, till 4 600 Mnok (4 358 Mnok), och resultatet (Ebitda) landade på 1045 Mnok (865 Mnok).

Starkt kvartal för digitala prenumerationsintäkter

Schibsteds digitala prenumerationsintäkter uppgick under kvartalet till 225 Mnok (174 Mnok), vilket motsvarar en ökning på 30 procent jämfört med samma period i fjol.

Aftonbladets digitala prenumerationsintäkter uppgick till 35 Mnok (29 Mnok), en ökning med 20 procent. Aftonbladets totala omsättning landade på 375 Msek (425 Msek), medan resultatet uppgick till 22 Msek (24 Msek).

Schibsteds morgontidningar, där SvD redovisas, hade en sammanlagd omsättning för kvartalet på 830 Mnok (825 Mnok). Resultatet uppgick till 87 Mnok*, en ökning på 16 procent. SvD redovisar ett stigande resultat jämfört med samma period i fjol.

– Vi satsar ständigt på att förbättra användarupplevelsen i våra digitala tidningar. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet ser stigande digitala prenumerationsintäkter tack vare en ökad betalningsvilja hos läsarna. Tidningarna har god kostnadskontroll, med lägre kostnader i Q3 jämfört med föregående år, vilket är en förutsättning för vår långsiktiga styrkeposition, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Svag annonsmarknad

Intäkterna från displayannonser föll under kvartalet, till följd av en generellt svag annonsmarknad, samt kraftigt sjunkande annonsintäkter från spelbolagen. De digitala annonsintäkterna för Aftonbladet sjönk med 25 procent under kvartalet.

Stigande omsättning för Blocket

Sweden Marketplaces, som vid sidan av Blocket även består av Qasa och BytBil, ökade omsättningen med 7%** till 260 Msek (250 Msek). Tillväxten drivs huvudsakligen av stigande intäkter från bilannonser.

Samtidigt fortsätter Blocket att investera för långsiktig tillväxt vilket påverkar marginalen negativt. Resultatet detta kvartal landade på 127 Msek för Sweden Marketplaces, en minskning från 141 Msek motsvarande kvartal föregående år.

Under kvartalet förvärvades Jobbsafari.se, som kompletterar Blocket Jobbs och Stepstones erbjudande. Blockets jobbsajter har nu en total trafik på 500 000 unika besökare per vecka och ett dagligt utbud på cirka 30 000 jobbannonser.

– Med tre starka jobbsajter kommer Blocket att kunna ge sina kunder en ökad möjlighet att matcha rätt kandidat med rätt jobb, säger Raoul Grünthal.

Internationell expansion i fokus för Schibsted Next

De verksamheter som återfinns inom Schibsted Next (bland annat Distribution, Finansiella tjänster och venture-verksamheten) har en positiv intäktsutveckling.

Låneförmedlaren Lendo noterar en stark tillväxt i Sverige för tredje kvartalet och tar nu nästa steg mot en fullskalig internationell expansion.

– Vi vet att det går att öka transparensen på lånemarknaden och fortsätter därför att satsa på Lendo. Redan idag finns bolaget på sex marknader och den internationella satsningen leder nu till att vi skapar en global hub i Oslo och ansöker om att få PSD2-licens***, säger Grünthal.

Inom venture-verksamheten har Schibsted hittills i år gjort 14 investeringar, och fortsätter därmed att stärka positionerna inom flera områden. Inte minst gäller det health-tech, där den senaste investeringen är svenska MindApps.

* Med IFRS 16. Utan IFRS 16 är resultatökningen på 4 procent.
** Justerat för borttag av licensintäkter från Adevinta och vissa intäkter överförda från Blocket till News Media [Mäklarprodukt] var den underliggande intäktsutvecklingen 7 procent.
*** PSD2 är EU:s betaltjänstdirektiv som trädde i kraft i maj 2018. Syftet med direktivet är dels att främja innovationer inom betalningar och andra finansiella tjänster. Direktivet syftar också till att skydda konsumenter mot bedrägerier.

Schibsteds tillväxt stabil i Q3
Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef

Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet5.12.2019 09:02:24 CETPressmeddelande

I januari 2020 tillträder Karin Pettersson som ny kulturchef på Aftonbladet. ”Hon är en lysande publicist, skribent och debattör. Karin Pettersson brinner för vår tids största fråga, digitaliseringen och plattformarna och de omvälvande förändringar vi står inför. Hon är en intellektuell person med kvällstidningens glimt och känsla för läsaren. Jag ser fram mot en modig, samtida och framtida kulturjournalistik”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

SvD och Visual Art tar Bragdguldet till svenska folket28.11.2019 09:04:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladets Bragdguld är Sveriges finaste idrottspris. Nästa vecka tillkännages vinnare för 95:e gången, men i år på ett helt nytt sätt. Med start idag börjar nedräkningen till tillkännagivandet på drygt 900 digitala skärmar runt om i Sverige. ”Bragdguldet är redan en angelägenhet för många, nu berättar vi om det för ännu fler”, säger Anna Careborg, SvD:s publisher och bragdnämndens ordförande.