Stabila intäkter trots utmanande annonsmarknad
För koncernen som helhet inklusive Adevinta ökade intäkterna under det fjärde kvartalet med 8 procent, till 5 101 Mnok (4 742 Mnok), och resultatet (Ebitda) steg med 5 procent till 944 Mnok* (897 Mnok).
Digitala prenumerationsintäkter stiger – annonsmarknaden fortsatt svag
Schibsteds digitala** prenumerationsintäkter ökade med 21 procent jämfört med samma period i fjol och landade på 228 Mnok (188 Mnok) för koncernen.
Annonsmarknaden var fortsatt svag under kvartalet. Annonsintäkterna från spelbolagen fortsatte att falla kraftigt, vilket påverkar Aftonbladet extra hårt. Även stark konkurrens från de stora internationella sök- och sociala nätverks-plattformarna utmanar intäkterna. De digitala annonsintäkterna för Schibsteds nyhetsmedier totalt sett blev 11 procent lägre än motsvarande kvartal i fjol.
Aftonbladet ökade de digitala prenumerationsintäkter med 6 procent*** under kvartalet, samtidigt som de digitala annonsintäkterna sjönk med 22 procent. Aftonbladets totala omsättning uppgick till 404 Msek (469 Msek), medan resultatet slutade på 25 Msek (86 Msek). Vinsten för helåret uppgick till 116 Msek (203 Msek)
– När annonsmarknaden viker så kraftigt slår det naturligtvis mot nyhetssajternas resultat, och vi måste räkna med en utmanande annonsmarknad en längre tid framöver. Därför är det viktigt att hitta nya intäktsströmmar till tidningarna samtidigt som vi måste ha en fortsatt tajt kostnadskontroll. Vi satsar också på att ständigt utveckla vårt erbjudande mot annonsmarknaden, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
Exempel på nysatsningar inom de svenska nyhetsmedierna är live-sporträttigheter, lokala satsningar som lanseringen av Aftonbladet Uppsala, nya nischsajter som “Min Ekonomi” och lanseringen av Matkanalen i Sverige.
Räckviddsrekord i mobilen för Aftonbladet
Aftonbladet och Sportbladet fortsätter också att stärka positionen som primär nyhetsdestination, inte minst bland unga. Under kvartalet nådde man ett nytt räckviddsrekord i mobilen med i genomsnitt 2,9 miljoner dagliga unika användare.
Starkt år för SvD
Omsättningen för Schibsteds morgontidningar, där SvD redovisas, landade på 913 Mnok (914 Mnok) och resultatet uppgick till 74 Mnok (75 Mnok) under kvartalet. SvD har överlag haft en positiv utveckling under 2019, inte minst tack vare en ökad betalningsvilja hos de digitala prenumeranterna och lägre churn bland papperstidningens prenumeranter.
Intäkterna ökar för Blocket
Omsättningen för Sweden Marketplaces (Blocket, Qasa och BytBil) landade på 262 Msek (246 Msek), en underliggande omsättningsökning med 8 procent**** huvudsakligen drivet av en stark utveckling inom bilsegmentet.
Blocket fortsatte samtidigt att investera för att säkerställa både kort- och långsiktig tillväxt, något som påverkar resultatet negativt för Sweden Marketplaces, som detta kvartal landade på 105 Msek (117 Msek).
– Ett ökat fokus på hållbarhet i samhället skapar nya möjligheter för Blocket, allt fler konsumenter föredrar att återanvända befintliga varor snarare än att köpa nytt, säger Raoul Grünthal.
Schibsted Next växer – Lendos resultat påverkas av internationell expansion
Intäkterna för verksamheterna inom Schibsted Next (bland annat Distribution, Finansiella tjänster och growth-bolag) ökade under fjärde kvartalet. Starkt bidragande är låneförmedlaren Lendos svenska verksamhet – som visar fortsatt stark tillväxt – och verksamheterna inom Distribution, samt Prisjakt som åter visar på tillväxt under kvartalet.
Av Lendos internationella nysatsningar i Danmark, Polen och Österrike utvecklas Danmark särskilt positivt. Under 2020 planerar Lendo även en soft-launch i Spanien. Omstruktureringen av Lendo går enligt plan, med en global hub i Oslo som avser underlätta en fortsatt internationell utrullning.
– Lendos internationella expansion är en långsiktig investering och påverkar resultatet negativt i en inledande fas. Inom övrig Next-verksamhet ser vi en stark utveckling både för intäkter och resultat detta kvartal, drivet av Distribution, Let´s Deal och Prisjakt, säger Raoul Grünthal.
Under 2019 har venture-verksamheten inom Schibsted gjort 15 investeringar - 10 investeringar i nya bolag och 5 tilläggsinvesteringar i befintliga bolag.
* Exklusive IFRS 16 är resultatet (EBITDA) 822 Mnok (- 8% mot Q4 2018).
** Exklusive print-prenumerationer med digital access.
*** Den underliggande tillväxten i digitala prenumerationsintäkter är 26%. Inklusive en negativ engångseffekt (6 MSEK) på grund av förändringar i intäktsredovisningen blir det 6%.
**** Justerat för borttag av licensintäkter från Adevinta och vissa intäkter överförda från Blocket till News Media [Mäklarprodukt].
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum