Schibsted

Stabila intäkter trots utmanande annonsmarknad

Dela

Schibsteds rapport för fjärde kvartalet visar en stabil tillväxt i intäkter för koncernen. De digitala prenumerationsintäkterna ökar för både Aftonbladet och Svenska Dagbladet, samtidigt som annonsintäkterna faller. Stigande intäkter för Lendo och Blocket bidrog till Schibsteds tillväxt på den svenska marknaden.

Stabila intäkter för Schibsted trots en utmanande annonsmarknad. Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.
Stabila intäkter för Schibsted trots en utmanande annonsmarknad. Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

För koncernen som helhet inklusive Adevinta ökade intäkterna under det fjärde kvartalet med 8 procent, till 5 101 Mnok (4 742 Mnok), och resultatet (Ebitda) steg med 5 procent till 944 Mnok* (897 Mnok).

Digitala prenumerationsintäkter stiger – annonsmarknaden fortsatt svag

Schibsteds digitala** prenumerationsintäkter ökade med 21 procent jämfört med samma period i fjol och landade på 228 Mnok (188 Mnok) för koncernen. 

Annonsmarknaden var fortsatt svag under kvartalet. Annonsintäkterna från spelbolagen fortsatte att falla kraftigt, vilket påverkar Aftonbladet extra hårt. Även stark konkurrens från de stora internationella sök- och sociala nätverks-plattformarna utmanar intäkterna. De digitala annonsintäkterna för Schibsteds nyhetsmedier totalt sett blev 11 procent lägre än motsvarande kvartal i fjol.

Aftonbladet ökade de digitala prenumerationsintäkter med 6 procent*** under kvartalet, samtidigt som de digitala annonsintäkterna sjönk med 22 procent. Aftonbladets totala omsättning uppgick till 404 Msek (469 Msek), medan resultatet slutade på 25 Msek (86 Msek). Vinsten för helåret uppgick till 116 Msek (203 Msek)

– När annonsmarknaden viker så kraftigt slår det naturligtvis mot nyhetssajternas resultat, och vi måste räkna med en utmanande annonsmarknad en längre tid framöver. Därför är det viktigt att hitta nya intäktsströmmar till tidningarna samtidigt som vi måste ha en fortsatt tajt kostnadskontroll. Vi satsar också på att ständigt utveckla vårt erbjudande mot annonsmarknaden, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Exempel på nysatsningar inom de svenska nyhetsmedierna är live-sporträttigheter, lokala satsningar som lanseringen av Aftonbladet Uppsala, nya nischsajter som “Min Ekonomi” och lanseringen av Matkanalen i Sverige.

Räckviddsrekord i mobilen för Aftonbladet

Aftonbladet och Sportbladet fortsätter också att stärka positionen som primär nyhetsdestination, inte minst bland unga. Under kvartalet nådde man ett nytt räckviddsrekord i mobilen med i genomsnitt 2,9 miljoner dagliga unika användare.

Starkt år för SvD 

Omsättningen för Schibsteds morgontidningar, där SvD redovisas, landade på 913 Mnok (914 Mnok) och resultatet uppgick till 74 Mnok (75 Mnok) under kvartalet. SvD har överlag haft en positiv utveckling under 2019, inte minst tack vare en ökad betalningsvilja hos de digitala prenumeranterna och lägre churn bland papperstidningens prenumeranter. 

Intäkterna ökar för Blocket

Omsättningen för Sweden Marketplaces (Blocket, Qasa och BytBil) landade på 262 Msek (246 Msek), en underliggande omsättningsökning med 8 procent**** huvudsakligen drivet av en stark utveckling inom bilsegmentet.

Blocket fortsatte samtidigt att investera för att säkerställa både kort- och långsiktig tillväxt, något som påverkar resultatet negativt för Sweden Marketplaces, som detta kvartal landade på 105 Msek (117 Msek).

– Ett ökat fokus på hållbarhet i samhället skapar nya möjligheter för Blocket, allt fler konsumenter föredrar att återanvända befintliga varor snarare än att köpa nytt, säger Raoul Grünthal.

Schibsted Next växer – Lendos resultat påverkas av internationell expansion

Intäkterna för verksamheterna inom Schibsted Next (bland annat Distribution, Finansiella tjänster och growth-bolag) ökade under fjärde kvartalet. Starkt bidragande är låneförmedlaren Lendos svenska verksamhet – som visar fortsatt stark tillväxt – och verksamheterna inom Distribution, samt Prisjakt som åter visar på tillväxt under kvartalet.

Av Lendos internationella nysatsningar i Danmark, Polen och Österrike utvecklas Danmark särskilt positivt. Under 2020 planerar Lendo även en soft-launch i Spanien. Omstruktureringen av Lendo går enligt plan, med en global hub i Oslo som avser underlätta en fortsatt internationell utrullning.

– Lendos internationella expansion är en långsiktig investering och påverkar resultatet negativt i en inledande fas. Inom övrig Next-verksamhet ser vi en stark utveckling både för intäkter och resultat detta kvartal, drivet av Distribution, Let´s Deal och Prisjakt, säger Raoul Grünthal.

Under 2019 har venture-verksamheten inom Schibsted gjort 15 investeringar - 10 investeringar i nya bolag och 5 tilläggsinvesteringar i befintliga bolag.

 
* Exklusive IFRS 16 är resultatet (EBITDA) 822 Mnok (- 8% mot Q4 2018).
** Exklusive print-prenumerationer med digital access.
*** Den underliggande tillväxten i digitala prenumerationsintäkter är 26%. Inklusive en negativ engångseffekt (6 MSEK) på grund av förändringar i intäktsredovisningen blir det 6%.
**** Justerat för borttag av licensintäkter från Adevinta och vissa intäkter överförda från Blocket till News Media [Mäklarprodukt].

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Stabila intäkter för Schibsted trots en utmanande annonsmarknad. Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.
Stabila intäkter för Schibsted trots en utmanande annonsmarknad. Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll25.3.2020 16:45:00 CETPressmeddelande

Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum