Städ- och servicebranschen växer
Städ- och servicebranschen fortsätter att växa, trots viss inbromsning under pandemiåren 2020–2021. Även om branschen påverkats något av pandemin förväntas orderutvecklingen och omsättningen öka under 2022. Den privata städ- och servicesektorns omsättning har vuxit från knappt 30 miljarder 2017 till 35,85 miljarder 2021.
– Våra medlemsföretag har klarat sig relativt väl trots pandemin, tack vare en fantastisk omställningsförmåga. Företagen har visat en oerhörd flexibilitet när det gäller förändrade krav på säkerhet för kunder och personal, säger Jessica Forss Katz, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen.
Fortsatta utmaningar för företagen är offentliga upphandlingar och konkurrensen från statliga och kommunala bolag. Andelen företag som deltar i upphandlingar har sjunkit sedan 2018 (från 33,3 procent till 27 procent 2021). Vanligaste orsaken till att företagen inte medverkar i offentliga upphandlingar är ett för stort fokus på pris, komplicerade processer och att man inte anser att upphandlande enhet hanterar upphandlingen korrekt. Företagen ser också konkurrensen från statliga och kommunala bolag som ett hinder i större utsträckning än tidigare (från 47,8 procent 2018 till 58,6 procent 2022).
– Upphandlingsprocessen kan bli mycket bättre. Tydligast ser vi att företagen vill att man ställer rimliga och uppföljningsbara krav på de som upphandlas, menar Jessica Forss Katz.
Städ- och servicebranschen är en viktig sysselsättnings- och integrationsmotor. Sysselsättningen har ökat med över 11 procent mellan 2017–2021 till 53 558 anställda. Nära två tredjedelar av personalstyrkan är född i ett annat land än Sverige och andelen heltidsarbetande har stigit från 59 procent 2017 till nästan 68 procent 2021.
Även om rekryteringen från arbetslöshet fortsatt är relativt hög så visar rapporten att företagen i högre utsträckning anställer medarbetare från konkurrerande företag i branschen och andra branscher. Endast en femtedel rekryterade direkt från arbetslöshet under 2021, att jämföra med en tredjedel som kom från arbetslöshet under 2014.
– Kompetensförsörjning är en allt viktigare fråga i många branscher, vilket delvis kan förklaras av osäkerheten och omskolningen som kom med pandemin. Samtidigt har vi en betydande långtidsarbetslöshet i Sverige. För politiken blir det centralt att hitta bättre sätt att matcha arbetssökande till arbetsmarknaden, säger Jessica Forss Katz.
Om rapporten
Branschrapporten baseras på information hämtad via statistikinsamling och årsredovisningsdata från Soliditets Nordic Business Key, samt en enkätundersökning bland Serviceföretagens medlemmar.
Delbranscherna som ingår i rapporten består av städföretag, hemserviceföretag samt
facility management (FM) företag. Till FM-företagen räknas de större koncernerna som erbjuder ett brett utbud av tjänster.
Till hemserviceföretagen räknas företag som är medlemmar i Serviceföretagens Hemservice-sektion. Hemservicebranschen är större än den som presenteras här, men det går inte att urskilja de företag som saknas frånandra städföretag.
Till städföretagen räknas övriga företag, det vill säga företag som huvudsakligen erbjuder städtjänster utanför hemmet.
Nyckelord
Kontakter
Jessica Forss Katznäringspolitisk expertAlmega Serviceföretagen
Jessica arbetar med frågor som arbetslivskriminalitet och osund konkurrens, samt driver opinionsbildning.
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder
Länkar
Om
Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren16.1.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Nytt kollektivavtal för fönsterputs3.11.2023 09:33:00 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen har idag, tillsammans med Fastighetsanställdas förbund, träffat ett nytt kollektivavtal för fönsterputs. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Kundpartner Syd – Årets Städföretag 202313.10.2023 10:31:22 CEST | Pressmeddelande
Kundpartner Syd förflyttar branschen genom att lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder. Det är en viktig anledning till att företaget utnämnts till Årets Städföretag under Stora Städbranschdagen 2023. Priset ges till ett föredöme i städbranschen som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum