Stad på Alaskas sydkust ändrar namn – Kodiak blev Kodiaq för en dag

Staden Kodiak på ön med samma namn utanför Alaska bytte namn i fredags. I samband med offentliggörandet av namnet på SKODAs nya SUV genomgick staden ett namnbyte. Från Kodiak till modellnamnet på SKODAs nya bil – ”Kodiaq”.

Det var i fredags när SKODA offentliggjorde namnet på sin nya bilmodell Kodiaq som den tjeckiske biltillverkaren valde att genomföra en namnkupp i Alaska. Som en del av en global kampanj undersökte man rötterna till namnet och kopplingen mellan nya SKODA Kodiaq och ön på Alaskas sydkust.

På urinvånarnas språk är Kodiak inte bara namnet på ön utanför Alaskas sydkust, det är också namnet på världens största björn. Kodiakbjörnens population uppgår till omkring 3 500 individer som alla lever på ön Kodiak. Från Europa tar det cirka tio timmar att resa med flyg till Alaskas största stad Anchorage, vidare är det 650 kilometer till ön Kodiak som ligger på Alaskas sydkust och som till storleken är ungefärligt jämförbar med Korsika.

Ön Kodiak är ett paradis av naturlig skönhet där oländiga bergstoppar, smala fjordar, hemliga sjöar och enorma skogar formar landskapet. Ett landskap som bildar en optimal terräng för en SUV såsom nya SKODA Kodiaq. Här kan den nya bilmodellen bevisa sina kvaliteter som stark, pålitlig och anpassad för dagligt bruk i hårda förhållanden.

SKODA har nyfiket och utförligt undersökt livet på Kodiak-ön och språket som talas av urinvånarna – Alutiiqerna. De kallar Kodiakbjörnen för Taq uka 'aq där bokstaven “q” i slutet är typiskt för namn på djur. SKODA har valt att använda denna bokstav i slutet av den nya SUV:ens modellnamn för att visa respekt för språket hos öns urinvånare.

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-26 26 043,mikael.sandberg@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2015. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

Staden Kodiak byter namn till Kodiaq för en dag.
Fler videor

Ladda ned bild
Myndigheter och bland andra öns brandkår deltog i kampanjen. De ändrade namnet på stadsskyltar, bilar och reklamtavlor.
Ladda ned bild