Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

Standarden SS 8760014 kan användas av hygienläkare, hygiensköterskor, upphandlare inom sjukvården och företag som levererar städ- och hygientjänster till sjukvården. Standarden SS 8760015 är även den avsedd att användas inom vård och omsorg och dessutom för tillverkare och distributör samt så kallade tredjepartsleverantörer. Den kan även användas inom veterinärmedicinsk verksamhet som ett vägledande dokument.

– Det har tidigare inte funnits ett dokument som täcker in hela kedjan när det gäller hantering av sterilt gods. SS 8760015 ersätter FYFFE, framtagen av Svensk förening för vårdhygien, SVFH, som var i stort behov av revidering säger Birte Oskarsson, samordnare sterilteknik vid Skånes universitetssjukhus och ordförande i SIS-kommittén TK 349. Standarden ska säkerställa att produkterna bibehåller sin sterilitet och andra egenskaper som funktion, markering och färg, till dess de används.

– Flera av de vanligaste mikroorganismerna som orsakar vårdrelaterade infektioner kan överleva lång tid på ytor i vårdmiljön. SS 8760014 beskriver bland annat mätmetoder för nedsmutsning som inte är direkt synlig för ögat, vilket kommer att underlätta för vård- och omsorgsverksamheter att ta fram bättre rutiner och processer för minskad smittspridning, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert vid Almega Serviceföretagen och ordförande i arbetsgruppen som tagit fram standarden.

Standarderna presenteras för första gången vid ett seminarium på SIS, Swedish Standards Institute 14 december. Media är välkomna att delta.

Program och anmälan

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.