Städer gynnas ekonomiskt av mer kultur

Mindre städer som vill växa ekonomiskt bör satsa på kultur. När en ny typ av kulturverksamhet etablerar sig i en medelstor stad eller småstad så ökar nämligen omsättningen i stadskärnan starkt. Det visar rapporten Cityindex Insikt som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Idag presenteras slutsatser från rapporten på ett seminarium i Almedalen.

Det finns många goda anledningar för städer att satsa på kultur. I små och medelstora städer är den ekonomiska effekten tydlig. Där ökar omsättningen i stadskärnan med i genomsnitt 4,3 procent när en ny kulturverksamhet etablerar sig i stadskärnan. Kultur gynnar stadsliv av flera anledningar. Teatrar, biografer, muséer och gallerier förlänger stadens öppettider vilket medför fler människor i rörelse. Det bidrar till att skapa trygghet och liv i våra städer.

- Cityindex Insikt visar att kultur inte bara ger staden karaktär och liv under fler av dygnets timmar utan också har konkreta effekter på försäljningen och besöksflödena i stadskärnan. Detta är en viktig insikt att ta med sig för fastighetsägare eftersom detta ett nytt kundsegment för många, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling, Fastighetsägarna Stockholm

Rapporten visar också att stadskärnor med stor branschbredd lockar fler besökare. För varje ny bransch som etablerar sig i stadskärnan ökar flödena mellan 1 och 2 procent. Den slutsatsen håller för städer av alla storlekar.

Ytterligare en slutsats är vikten av stor dagbefolkning. Rapporten visar att omsättningen ökar med 3,5 procent i stadskärnan när en ny typ av kontrosverksamhet etableras där. Men även skolor och universitet skapar flöden i stadskärnan som bidrar till trivsel och trygghet.

Rapportens dataanalys kompletteras av ett antal konkreta exempel från olika delar av landet där man framgångsrikt arbetat strategiskt med branschbredd, unikitet och att följa människan för att åstadkomma synnergieffekter och goda resultat.

- I en framgångsrik stadskärna arbetar staden aktörer tillsammans för att skapa plats för möten med ökad flexibilitet och att lyfta stadslivet med bland annat kultur, säger Helena Olsson.

Fler slutsatser från rapporten presenteras idag på seminariet ”Strategier för ett rikare stadsliv”. Där en panel med bland annat Gerth Wingårdh, Caroline Strand från Visit Stockholm ger sin syn på framgångsfaktorerna för ett rikt stadsliv. Medverkar gör även representanter från Fastighetsägarna och HUI.

Rubrik: Strategier för ett rikare stadsliv
Tid: 12.00 – 12.45, tisdag den 5 juli
Plats: Donnergatan 1, Kårhuset Rindi, "Handelns hus"
Medverkande:
Gert Wingårdh, arkitekt, Wingårdhs
Caroline Strand, vd, Visit Stockholm
Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert, Svensk Handel
Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef, Fabegé
Anna Wiking, Fastighetsägarna
Helena Olsson, Fastighetsägarna
Miko Roth, HUI Research
Emma Hernell, HUI Research

Om Cityindex Insikt
Cityindex är en objektiv, heltäckande och mellan stadskärnor helt jämförbar kartläggning av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges 107 stadskärnor.

Cityindex Insikt är en fördjupande undersökning där vi tittar på hur sambanden mellan stadskärnans utbud och flöden och kommersiell omsättning faktiskt ser ut.
Cityindex är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI.

Bra återhämtning för Södertälje – stadskärnan omsatte 1,4 miljarder kronor18.1.2023 10:51:09 CET | Pressmeddelande

Södertäljes stadskärna omsatte 1,4 miljarder kronor efter att ha ökat sin totala omsättning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021. Hem och fritid är den största branschen i stadskärnan och står för en dryg tredjedel av stadskärnans totala omsättning. Hem och fritid var också den bransch som ökade mest, 6,6 procent. Näst bäst utveckling hade dagligvaruhandeln som ökade sin omsättning med 3,5 procent. Det visar årets Cityindexrapport, som årligen tas fram i samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Hyrorna klara för 18 000 hushåll i Malmö13.1.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Malmö. Här kommer hyrorna att höjas med 5 procent under 2023. I september drog förhandlingarna om 2023 års justering av den allmänna hyresnivån i gång runt omkring i landet. Förhandlingarna skulle baseras på en färsk överenskommelse mellan bostadsmarknadens parter, den så kallade treparten. Enligt överenskommelsen ska förhandlingarna baseras på flerårssnitt avseende utvecklingen av fem faktorer som på olika sätt speglar utvecklingen av den allmänna ekonomin och fastighetsrelaterade kostnader. – Vi har haft ambitionen att följa Trepartsöverenskommelsen, men vi och Hyresgästföreningen har tolkat den på olika sätt och därför är inte denna överenskommelse baserad på Trepartsöverenskommelsen, säger Carl-Lennart Lagerström, vice vd och affärschef, Fastighetsägarna Syd. Den nya hyran gäller från den 1 januari 2023 och berör 18 000 hushåll i Malmö. – Vi välkomnar att det i nästa års förhandling kommer at