Stadig tillväxt i dagligvaruhandeln under 2018

Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 3,0% under 2018, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Försäljning i butik ökade med 2,6% och e-handeln ökade med 26,7%. Tillväxttakten för såväl försäljning i butik som i e-handel avmattades något under året och var klart högre under det första kvartalet än under det fjärde kvartalet.

- Under året har hushållens syn på ekonomin försämrats enligt konjunkturinstitutet vilket kan ha påverkat tillväxttakten under slutet av 2018 men sett över hela året ser det stabilt ut, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Om hänsyn tas till prisförändringar 2,38% (KPI, SCB) samt befolkningstillväxt 1,10% (SCB) är försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln inte hög utan snarare i underkant.

För ytterligare frågor:

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig 0709-154499
Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-803209

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet.Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data. Dagligvaruindex presenteras varje månad.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Hon blir verksamhetschef på Sweden Food Arena25.2.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

I maj 2018 lanserades Sweden Food Arena – en bred satsning för att driva forskning och innovation inom hela livsmedelskedjan i Sverige. Nu står det klart att Marie Gidlund tillträder som verksamhetsledare för arenan den 1 maj i år, och att arbetet därmed kan påbörjas fullt ut. Marie arbetar i dag som näringslivsutvecklare inom Umeå kommun, och har tidigare erfarenhet från bland annat Business Sweden och livsmedelsindustrin.

Inte bara mat som får ett uppsving i dagligvaruhandeln under julen17.12.2018 09:55:00 CETPressmeddelande

Nu inleds en betydelsefull vecka för dagligvaruhandeln. Förutom den traditionella julmaten som julskinka, glögg, prinskorv och pepparkaksdeg är det även andra produkter som är populära att inhandla i dagligvaruhandeln under julen. Försäljningen av marschaller, strumpbyxor, glödlampor, läppbalsam och luftfräschare ökar under julmånaden, i jämförelsen med en genomsnittsmånad resten av året. Exempel på non-food produkter som ökar i dagligvaruhandeln under julmånaden: • Försäljning av marschaller och lyktor tredubblas • Försäljningen av strumpbyxor dubblas • Glödlampförsäljningen ökar med 40%, cerat och läppbalsam med 30 % och luftfräschare med 28% *Källa: Nielsen, DVH exkl Hard Discount., genomsnittliga ökning av försäljningsvärde. Helår 2017 jämfört med v4917-v5217 - Julen är viktig för dagligvaruhandeln. Förutom julskinka, glögg och pepparkaksdeg så ser vi i försäljningsstatistik från Nielsen att även produkter som marschaller, strumpbyxor, läppbalsam och luftfräschare får ett uppsving,

Efter Livsmedelsverkets besked: Dagligvaruhandeln fortsätter att tillämpa åldersgräns för energidryck14.12.2018 15:36:00 CETPressmeddelande

Idag överlämnade Livsmedelsverket sin rapport på regeringsuppdraget att ”utreda behovet av och lämna förslag på åtgärder för att begränsa tillgången av energidrycker för barn och unga, t.ex. genom att införa en åldersgräns vid försäljning av energidrycker eller andra lämpliga åtgärder”. Någon åldersgräns blev det inte, istället valde myndigheten att föreslå en maxhalt för koffein i energidrycker. Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel med medlemsföretag som Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl som sedan 2009 har en gemensam branschöverenskommelse om att rekommendera butiker att tillämpa en åldersgräns på 15 år hade hoppats på att myndigheten skulle föreslå en lagstadgad åldersgräns. Livsmedelsverkets rapport ändrar dock inte dagligvaruhandelns inställning, utan de fortsätter att tillämpa åldersgräns. - Med full respekt för myndigheternas slutsats, det är de som står för det vetenskapliga underlaget och har förutsättningar att genomföra utredningar. Maxgräns för koffein kan va