Svensk Dagligvaruhandel

Stadig tillväxt i dagligvaruhandeln under 2018

Dela

Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 3,0% under 2018, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Försäljning i butik ökade med 2,6% och e-handeln ökade med 26,7%. Tillväxttakten för såväl försäljning i butik som i e-handel avmattades något under året och var klart högre under det första kvartalet än under det fjärde kvartalet.

- Under året har hushållens syn på ekonomin försämrats enligt konjunkturinstitutet vilket kan ha påverkat tillväxttakten under slutet av 2018 men sett över hela året ser det stabilt ut, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Om hänsyn tas till prisförändringar 2,38% (KPI, SCB) samt befolkningstillväxt 1,10% (SCB) är försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln inte hög utan snarare i underkant.

För ytterligare frågor:

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig 0709-154499
Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-803209

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet.Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data. Dagligvaruindex presenteras varje månad.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april15.5.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum