Stafettdubbel för Sverige för andra VM i rad

Damerna vann för ett par timmar sedan. Nu följde även de svenska herrarna efter med att vinna VM-stafetten. Detta betyder dubbla skogsstafettguld för Sverige för andra världsmästerskapet i rad. - Jag njuter av situationen, det är verkligen något speciellt med att springa stafett, säger Bergman som därmed avgjorde sin andra raka VM-stafett. För Albin Ridefelt och William Lind var detta första VM-guldet.
FRI BILD. Albin Ridefelt, Gustav Bergman och William Lind sprang hem VM-guld för Sverige. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet Skogssport

För ett par timmar sedan sprang de svenska damerna hem det femte guldet för blågult i detta mästerskap.

Väntan på det sjätte blev bara drygt en och en halv timme. Och detta betyder att Sverige vann båda skogsstafetterna för andra världsmästerskapet i rad.

Albin Ridefelt inledde för det svenska laget.

- Jag kom in i loppet bra och fick den första kontrollen på det sätt som jag vill. Det var skönt för det är alltid lite stressigt på startsträckan. Men sen blev jag lite osäker på några sträckor och det var lite småknackigt några kontroller. Så där försvann ganska mycket tid, men jag lyckades få till en bra avslutning, säger Ridefelt som ett tag var två och en halv minut från ledning på tolfte plats men en stark avslutning gjorde att han kunde skicka iväg William Lind som femma, och bara en och en halv minut från ledningen.

Mittsträckans William Lind avancerade i fältet och var uppe på medaljplats efter bara en dryg kvarts löpning:

- Jag gjorde ett bra och stabilt lopp, sen blev jag lite darrig när jag förstod att vi är uppe i täten. Jag tappade Kasper Fosser (Norge) på ett vägval in mot varvningen. Men jag tyckte att mitt vägval såg bra ut så det var bara att köra på det, säger Lind som växlade som trea en minut från ledning.

Och redan på andrasträckan började det bli rejält mörkt, och dessutom gjorde det intensiva regnandet att det var väldigt blött i terrängen:

- Jag förstår absolut dom som springer med pannlampa. Sen när det kommer regn i de här sluttningarna så undrar man ibland om man verkligen kan ta sig upp där man vill. Men det löste sig som tur var. Utför är det också väldigt halt men det är bara att hålla tungan rätt i mun och så hoppas på att man står på benen, säger Lind med ett leende.

Gustav Bergman har avgjort VM-stafetten två gånger tidigare (2014 och 2019), nu blev det den tredje. Och detta efter en imponerande insats:

- Det är något speciellt med att springa stafett, det väcks något inom mig. Jag njuter av situationen. Jag öppnade loppet kontrollerat, men jag märkte på väg till tvåan att jag gick för rakt på. Det gjorde att jag fick ta en rejäl klättring, och då tänkte jag att ”så där ska jag inte göra igen”. Därefter valde jag att ta vägval för att undvika de rejälaste klättringarna och det var ett vinnande koncept i dag, säger Bergman som kunde ta sig tid att njuta av upploppet tillsammans med lagkompisarna Albin Ridefelt och William Lind, som båda vann sitt första VM-guld.

För Bergman var detta fjärde VM-guldet (det tredje i stafett, och det återstående kom på sprintstafetten i söndags).

Norge tog silvret, knappt en minut bakom Sverige och Schweiz sprang hem brons.

I morgon avslutas VM i Tjeckien med långdistans.

HERMANKY, Tjeckien

Stafett, herrar: 1) Sverige (Albin Ridefelt, William Lind, Gustav Bergman), 113.06, 2) Norge (Gaute Steiwer, Kasper Fosser, Eskil Kinneberg), +0.51, 3) Schweiz (Martin Hubmann, Florian Howald, Matthias Kyburz), +2.00.