Staffan Bohman omvald som styrelseordförande för Tysk-Svenska Handelskammaren

På gårdagens årsmöte på Grand Hôtel i Stockholm blev Staffan Bohman omvald som Tysk-Svenska Handelskammarens styrelseordförande. Med Siegfried Russwurm tar ett nytt ansikte med stor industrikompetens plats i styrelsen. Han ersätter avgående Hans-Theodor Kutsch.

Staffan Bohman och Siegfried Russwurm. Foton: Fredrik Hjerling/Siemens

Staffan Bohman kommer även under de kommande två åren att leda Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse. På årsmötet på Grand Hôtel i Stockholm den 24 april röstade kammarens medlemmar för ytterligare en mandatperiod. Bohman är bland annat också styrelseordförande för AB Electrolux. Dessutom omvaldes styrelseledamöterna Jan Brockmann, Tuomo J. Hatakka, Dr. Matthias Heiden, Monica Lindstedt, Anna Storm och Ulf Troedsson enligt ledningens förslag.

Ny medlem i handelskammarens kontrollorgan är Prof. Dr.-Ing. Siegfried Russwurm, sedan början av månaden ordförande för styrelsen och delägarkommittén hos den tyska maskintillverkaren och teknikkoncernen Voith Group.

Russwurm räknas internationellt som en av dem som beredde vägen för digitaliseringen av industrin. Han var vd för Siemens i Sverige från 1999 till 2002 och medlem i Siemens AG:s koncernledning under åren 2008–2017 med ansvar för bland annat industri och senare medicinteknikdelen Siemens Healthineers. Siegfried Russwurm var även Chief Technology Officer för Siemens AG och drev i denna funktion på företagets digitala transformation på ett avgörande sätt. Sedan 2009 har han varit honorärprofessor i mekatronik vid universitetet Nürnberg-Erlangen och sedan 2017 Industrial Advisor för det svenska investmentbolaget EQT.

I Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse ersätter Russwurm avgående Hans-Theodor Kutsch. Kutsch hade efter 17 år lämnat sin post som handelskammarens vice styrelseordförande vid styrelsens höstmöte 2018. Posten övertogs då av Jan Brockmann, COO på AB Electrolux, medan Kutsch stannade kvar i presidiet till årsmötet. Efterträdare som ledamot i handelskammarens presidium blir nu Matthias Heiden, CFO på tyska underleverantören till fordonsindustrin SAF-Holland GmbH.

På årsmötet utnämndes Hans-Theodor Kutsch till hedersmedlem i Tysk-Svenska Handelskammaren.

Staffan Bohman och Siegfried Russwurm. Foton: Fredrik Hjerling/Siemens

30 år efter murens fall: Många fler svenska företag i Tyskland – fortsatt glest i östra delen8.11.2019 08:02:00 CETPressmeddelande

På bara fem år har antalet svenska företag som är etablerade i Tyskland ökat med runt 40 procent. Men medan huvudstaden Berlin och ekonomiskt starka delstater i södra och västra delen av landet lockat till sig allt fler svenskägda bolag tappar området som utgjorde det gamla Östtyskland mark. Det visar en analys som Tysk-Svenska Handelskammaren har gjort med anledning av att det gått 30 år sedan murens fall.