Staffanstorps beslut försatte anställda i en rävsax

Staffanstorps beslut att inte ta emot kvotflyktingar står i strid med lagen. Tjänstemän ska inte uppmanas att verkställa beslut och trotsa lagstiftning.

Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR

Idag har det hållits förhandling mellan Akademikerförbundet SSR och Staffanstorps kommun med anledning av beslutet som innebar att kommunen stoppade mottagandet av kvotflyktingar och därmed uppmanade tjänstemän till lagtrots.

– Arbetsgivaren, kommunledningen, har en plikt att klargöra för berörda tjänstemän att lagstiftning har företräde framför ett kommunstyrelsebeslut som inte kan verkställas utan att lagen åsidosätts. Arbetsgivaren ska inte medverka till att anställda uppmanas trotsa lagen, säger Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR

Att Akademikerförbundet SSR agerar i sådana här situationer handlar i grunden om att förbundet anser att professionen i offentliga verksamheter ska respekteras.

– Socialtjänstens verksamhet ställer höga krav på kompetens, och innebär att medarbetare behöver göra svåra avvägningar i enskilda ärenden. Det förutsätter att allmänheten, kommunens invånare och berörda klienter, har förtroende för att socialtjänstens tjänstemän iakttar allas likhet inför lagen. Kommunstyrelsens beslut riskerar äventyra detta förtroende, säger Monica Engström socialrättsjurist Akademikerförbundet SSR.

Akademikerförbundet SSR bevakar alltid medlemmarnas rätt till en god arbetsmiljö och sådana arbetsförhållanden som möjliggör för dem att värna grundläggande värden i välfärden och samhället i stort.

Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Våra 76 000 medlemmar strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens. Ett etiskt förhållningssätt är utmärkande för vårt arbete och våra relationer.

Välkommen till pressträff i Staffanstorp om uppmaning till lagtrots15.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förhandlingen mellan Akademikerförbundet SSR och Staffanstorps kommun handlar om konsekvenserna av kommunstyrelsens beslut den 23 mars för chefer och tjänstemän i kommunen. Beslutet innebar att kommunen stoppade mottagandet av kvotflyktingar. Kommuner är skyldiga enligt lag att ta emot anvisade kvotflyktingar. Kommunstyrelsens beslut kan tolkas som att man uppmanar de anställda till lagtrots, och i varje fall att tjänstemän ställts inför dilemmat att behöva välja mellan att följa arbetsgivarens beslut eller gällande lagstiftning.

Press, radio och tv är idag välkomna till Akademikerförbundet SSR:s debatt på Järvaveckan kl 12 i Tält 12.6.2022 07:30:41 CEST | Pressmeddelande

Alla vill stoppa rekryteringen till gängen. Varför händer så lite? Alla är överens. Gängkriminaliteten måste brytas. Partierna tävlar om satsningar på fler poliser och hårdare tag. När det handlar om att bryta rekryteringen till gängen stannar det ofta vid tomma ord. Varför? Akademikerförbundet SSR vill se 10 000 fler som arbetar förebyggande. Vi bjuder in till debatt på Järvaveckan.