Staffanstorps beslut försatte anställda i en rävsax

Staffanstorps beslut att inte ta emot kvotflyktingar står i strid med lagen. Tjänstemän ska inte uppmanas att verkställa beslut och trotsa lagstiftning.

Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR

Idag har det hållits förhandling mellan Akademikerförbundet SSR och Staffanstorps kommun med anledning av beslutet som innebar att kommunen stoppade mottagandet av kvotflyktingar och därmed uppmanade tjänstemän till lagtrots.

– Arbetsgivaren, kommunledningen, har en plikt att klargöra för berörda tjänstemän att lagstiftning har företräde framför ett kommunstyrelsebeslut som inte kan verkställas utan att lagen åsidosätts. Arbetsgivaren ska inte medverka till att anställda uppmanas trotsa lagen, säger Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR

Att Akademikerförbundet SSR agerar i sådana här situationer handlar i grunden om att förbundet anser att professionen i offentliga verksamheter ska respekteras.

– Socialtjänstens verksamhet ställer höga krav på kompetens, och innebär att medarbetare behöver göra svåra avvägningar i enskilda ärenden. Det förutsätter att allmänheten, kommunens invånare och berörda klienter, har förtroende för att socialtjänstens tjänstemän iakttar allas likhet inför lagen. Kommunstyrelsens beslut riskerar äventyra detta förtroende, säger Monica Engström socialrättsjurist Akademikerförbundet SSR.

Akademikerförbundet SSR bevakar alltid medlemmarnas rätt till en god arbetsmiljö och sådana arbetsförhållanden som möjliggör för dem att värna grundläggande värden i välfärden och samhället i stort.

Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Våra 76 000 medlemmar strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens. Ett etiskt förhållningssätt är utmärkande för vårt arbete och våra relationer.

Våra krav till Svenska kyrkan18.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR överlämnade igår våra krav till Svenska kyrkan som en del av kollektivavtalsförhandlingar 2023. Svenska kyrkan befinner sig i en osäker tid, precis som Sverige och världen. Det är samtidigt en tid då kyrkans roll får en ökad betydelse för att möta olika utmaningar i samhället. Våra medlemmar rör sig över alla sektorer. För att rekrytera och behålla dem som anställda inom Svenska kyrkan krävs avtal i nivå med de arbetsgivare de också kan välja att arbeta hos.