Ståhl och Kinsey i första Diamond League-tävlingen

På fredag kväll är det dags för den första deltävlingen i friidrottens högsta internationella tävlingsserie, Diamond League. Den avgörs i Doha, Qatar, och två svenska friidrottare är på plats - Daniel Ståhl och Erika Kinsey.

Men redan ikväll, eller tidigt i morgon bitti svensk tid, kommer flera av de svenska medel-långdistanslöparna som varit på läger i Arizona göra tävlingsdebut i den klassiska tävlingen Payton Jordan Invitational i Kalifornien.

3/5: Diamond Leauge, Doha

• H Diskus: Daniel Ståhl, Spårvägens FK
  • K Höjdhopp: Erika Kinsey, Trångsviken IF

Mer läsning:

2/5 Payton Jordan Invitational, Palo Alto, Kalifornien USA (svensk tid tidig morgon 3/5)

• M 1500m: Johan Rogestedt (Stenungsund FK), Andreas Almgren (Turebergs FK)
  • M 5000m: Suldan Hassan (Utby IK) (ev. även 1500m)
  • M 3000m hinder: Simon Sundström (IFK Lidingö)
  • K 1500m: Hanna Hermansson (Turebergs FK)
  • K 5000m: Yolanda Ngarambe (Turebergs FK)
  • K 10000m: Meraf Bahta (Hälle IF)

Mer läsning

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Förbundsstyrelsen följer Riksidrottsnämndens syn på avstängningstid4.7.2019 11:18:00 CESTPressmeddelande

Tiden för överklagande i Meraf Bahtas fall har inte passerat och ärendet är därför ännu inte slutgiltigt avgjort. Utifrån det fällande beslut som Riksidrottsnämnden meddelat har Svensk Friidrotts styrelse behandlat frågan om eventuell utökad avstängningsperiod från landslaget. Styrelsen beslutade att, om den avstängningstid som Riksidrottsnämnden beslutat (1/9 2018 – 31/8 2019) kvarstår, är detta också den tid som Meraf Bahta är avstängd från landslaget.

U23-EM: Sista uttagningen + inbjudan pressträff2.7.2019 14:09:33 CESTPressmeddelande

Med nio dagar kvar till U23-EM i Gävle gjorde i dag förbundskapten Jonas Anshelm sin sista uttagning till mästerskapet. Det är tio killar och tio tjejer som blir sist in i truppen, som nu alltså är fulltalig. Klart står det att vi skickar totalt 50 personer till Gävle. – Det känns jätteroligt att det är en så stor trupp. Men nu gäller det att inte nöja sig med att bli uttagen utan också prestera på mästerskapet, säger Jonas Anshelm, som ser en hel del starka medaljkandidater.