Ståhl och Kinsey i första Diamond League-tävlingen

På fredag kväll är det dags för den första deltävlingen i friidrottens högsta internationella tävlingsserie, Diamond League. Den avgörs i Doha, Qatar, och två svenska friidrottare är på plats - Daniel Ståhl och Erika Kinsey.

Men redan ikväll, eller tidigt i morgon bitti svensk tid, kommer flera av de svenska medel-långdistanslöparna som varit på läger i Arizona göra tävlingsdebut i den klassiska tävlingen Payton Jordan Invitational i Kalifornien.

3/5: Diamond Leauge, Doha

• H Diskus: Daniel Ståhl, Spårvägens FK
  • K Höjdhopp: Erika Kinsey, Trångsviken IF

Mer läsning:

2/5 Payton Jordan Invitational, Palo Alto, Kalifornien USA (svensk tid tidig morgon 3/5)

• M 1500m: Johan Rogestedt (Stenungsund FK), Andreas Almgren (Turebergs FK)
  • M 5000m: Suldan Hassan (Utby IK) (ev. även 1500m)
  • M 3000m hinder: Simon Sundström (IFK Lidingö)
  • K 1500m: Hanna Hermansson (Turebergs FK)
  • K 5000m: Yolanda Ngarambe (Turebergs FK)
  • K 10000m: Meraf Bahta (Hälle IF)

Mer läsning

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Svensk Friidrott vill få fler i rörelse – fjärde året för Sverige på fötter21.5.2019 13:59:14 CESTPressmeddelande

Stillasittande är en av vår tids stora hälsoutmaningar - det är såväl forskare som politiker överens om. En av idrottsrörelsens stora missioner är att få fler att aktivera sig fysiskt och på så sätt må bättre – både fysiskt, psykiskt och socialt. Därför uppmanar Svensk Friidrott nu hela landet, genom manifestationen Sverige på fötter, att röra på sig under ett och samma dygn - torsdagen den 23 maj.

Ackreditering för sommarens juniormästerskap öppen15.5.2019 14:02:27 CESTPressmeddelande

Ackrediteringssystemen för sommarens två juniormästerskap i Sverige har öppnat. Det är första gången ett land är värd för båda mästerskapen och två spännande juliveckor väntar. U23-EM i Gävle är först ut, 11-14 juli, och därefter följer U20-EM i Borås, 18-21 juli. Flera av de svenska friidrottarna som siktar på mästerskapet har redan tagit för sig på internationella seniormästerskap.