Stål i hållbara kläder för modemedvetna

Modeskaparen Naim Josefi fortsätter att samarbeta med stålindustrin. Nu presenteras ett nytt projekt mellan Textilhögskolan i Borås, Naim Josefi AB, värmetrådstillverkaren Kanthal, Umbilical Design, Metalliska material och Jernkontoret. Design- och materialprojektet ska resultera i något som är tillräckligt attraktivt för en ung modemedveten målgrupp och samtidigt använder metalliska material i mer funktionella och bärbara kläder och accessoarer.
Bilden visar materialet som tagits fram inom ramen för Mineral Elements

Nu presenteras en första glimt från det nya projektet Mineral Elements. Projektet syftar till att stärka konceptet med innovativa material i mode, av och för metallindustrin. Här skapas en sammanhållen leverantörskedja från materialproduktion via utformning och konfektion för att ta fram kollektioner som sedan kan introduceras på marknaden.

- Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska Material är modiga, och jag är glad att de ser nyttan i att fortsätta vårt framgångsrika samarbete, inte minst för att hitta hållbara nya lösningar där vi kanske minst anar dem, säger Naim Josefi, designer och initiativtagaren till projektet Mineral Elements.

- Tillsammans har vi redan visat hur metaller kan användas i mode. Först skor i 3D-printat stål och sedan två kollektioner där stål använts i klänningar som både visats på modevisningar och använts i sammanhang som Oscarsgalan och Melodifestivalen. Även 3D-printade smycken i stål har ingått i kollektionerna. Det här materialet är intressant för modeintresserade som ställer höga krav på hållbarhet, fortsätter Naim Josefi.

Initiativet till projektet togs av Naim Josefi och utforskar möjligheterna att använda metalliska material i mer funktionella och bärbara kläder och accessoarer. Parterna i projektet är Textilhögskolan i Borås, Naim Josefi AB, värmetrådstillverkaren Kanthal, Umbilical Design och Jernkontoret.

- Det här är inte bara ett häftigt material. Projektet i sig visar att stål, som går att återvinna till fullo, kan bidra till nya hållbara applikationer och produkter på områden som vi traditionellt inte samverkar med. Inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material finns idéerna, expertisen och materialen, säger Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret, som också leder Metalliska material.

Bilden visar materialet som tagits fram inom ramen för Mineral Elements
Designern och initiativtagaren Naim Josefi

Om Metalliska material

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material syftar till att förverkliga den strategiska forsknings- och innovationsagendan Nationell samling kring metalliska material. Programmet är en del av Vinnovas, Energimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsprogram och samlar Sveriges metallindustrier: stål, aluminium, hårdmetall, gjutstål, gjutjärn och gjutna icke-järnmetaller.