Ståldagen 2019: Svensk stålindustri kraftsamlar för samverkan

Ståldagen den 2 december kommer att fokusera på vikten av samverkan. Företrädare för näringsliv, akademin, politik och forskning kommer på scenen och i publiken att diskutera samverkan för ökad hållbarhet och stärkt konkurrenskraft.

- Vi vet att det krävs samverkan. Och det krävs över industrigränser och mellan utbildningsväsendet, en dialog om förutsättningar mellan politiken och näringslivet. För att vi ska kunna bli mer hållbara samtidigt som vi stärker vår konkurrenskraft, är samarbete helt avgörande, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret och en av initiativtagarna till Ståldagen.

Ståldagen är stålindustrins årliga visionsdag. För fjärde året i rad samlas svensk stålindustri kring den långsiktiga visionen Stål formar en bättre framtid.

Att kunna samverka med aktörer utanför sin egen verksamhet blir allt viktigare, gränserna mellan kund, leverantör och det egna företaget suddas ut. Samverkan är särskilt viktigt för dem som genomgår förändringar för ökad hållbarhet och stärkt konkurrenskraft.

- Förfrågningarna om att få delta vid Ståldagen har varit många, både från åhörare och talare. Visionsdagen känns etablerad nu. Med temat samverkan och dialog vill vi också sudda ut gränsen mellan de som lyssnar och de som står på scenen, det är särskilt viktigt eftersom vi samlar så mycket kompetens i publiken, avslutar Bo-Erik Pers.

Konferensen är fullsatt och det finns en väntelista. Om media önskar delta, kontakta kommunikationsdirektör Maja Boström.

Idag öppnar anmälan till CRE8® the Future – årets roligaste tävling i kreativitet!26.6.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Det har blivit dags att anmäla sitt lag till årets roligaste tävling i kreativitet – CRE8® the Future. I år håller Jernkontoret anmälningslänkarna öppna hela sommaren. En annan nyhet är att det i år även går att anmäla sig individuellt. Tävlingen hålls den 13 november och de tre bästa lagen delar på Framtidsstipendiet om sammanlagt 400 000 kronor.