Stålproduktionen minskade i april

Under april sjönk råstålsproduktionen i Sverige jämfört med samma månad förra året. Under januari till och med april 2020 uppgick produktionen till 1 655 tusen ton råstål, en minskning med 5,1 procent jämfört med samma period förra året, visar statistik från Jernkontoret.

Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank

Under april producerades sammanlagt 403 tusen ton råstål i Sverige, det är en minskning med 6,7 procent jämfört med april 2019.

Hittills under året har det producerats totalt 1 655 tusen ton. Det är 5,1 procent mindre än motsvarande period 2019.

Produktionsstatistiken sammanställs med siffror från elva ståltillverkare i Sverige.

Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank

Viktig plan för en cirkulär ekonomi – men kvotplikt på stål måste avvärjas22.1.2021 16:35:08 CETPressmeddelande

Stål, ett material som kan återvinnas om och om igen med bibehållen kvalitet är en förutsättning för en cirkulär ekonomi. Den 22 januari presenterade miljö- och klimatminister Isabella Lövin och näringsminister Ibrahim Baylan regeringens viktiga handlingsplan för cirkulär ekonomi. Många av de 100 förslagen kan gynna en cirkulär ekonomi, men hot om kvotplikt på mängd återvunnet material i nya stålprodukter måste avvärjas.

Samordnad forskning ska bidra till att klimatfärdplanen blir verklighet20.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Samforsk klimat är ett nytt initiativ från svensk järn- och stålindustri med stöd av Vinnova. Arbetet ska understödja industrins ambitioner att genomföra sin klimatfärdplan samt samordna branschens och omgivande aktörers forskningsinsatser. Samforsk klimat ska kartlägga pågående forskning, identifiera forskningsbehov, initiera och stödja forsknings­ och utvecklingsprojekt samt följa och sprida resultat.