Stålproduktionen minskade under februari

Under februari månad minskade svensk råstålsproduktion med 2,6 procent, visar statistik från Jernkontoret.

Packning av tråd vid Fagersta Stainless AB. Foto: Stig-Göran Nilsson, Jernkontorets bildbank

Under februari 2020 producerades det sammanlagt 399 tusen ton råstål i Sverige Det är en minskning med 2,6 procent jämfört med februari 2019.

Hittills i år har det producerats 824,3 tusen ton, vilket är en minskning med 5,5 procent jämfört samma period med föregående år.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Stålåret 2019 – ett händelserikt år för stålmarknaden24.1.2020 06:15:00 CETPressmeddelande

Nu finns information om stålåret 2019 sammanställt i en ny publikation. Den lanseras inför att företrädare för gruv- och stålbranschen samlas på den årliga Hindersmässan i Örebro. Deltagarna som möts på Hindersmässan kommer att nätverka, samtala och inspireras under flera seminarier om bland annat det globala handelspolitiska läget. Stålåret som gått brukar också vara ett givet samtalsämne.