Stålproduktionen ökade i oktober

Under oktober månad producerades 414 tusen ton råstål i Sverige, en ökning jämfört med förra året. Dock ligger den samlade stålproduktionen hittills i år fortfarande på minus, 11,4 procent färre antal ton jämfört med samma period 2019.

Varmvalsad tunnplåt (coils). Foto: Pia Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Under oktober 2020 producerades det sammanlagt 414 tusen ton råstål i Sverige. Jämfört med oktober 2019 är det en ökning på 25,4 procent.

– Den kraftiga ökningen ska ses i ljuset av en mycket svag motsvarande period 2019, men att både september och oktober landar på hyggliga nivåer kan vara ett försiktigt tecken på att ståltillverkarna i Sverige passerat botten, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.

Hittills under året, januari–oktober, har det i Sverige producerats 3 578 tusen ton råstål, vilket är en minskning med 11,4 procent jämfört med motsvarande period 2019.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Varmvalsad tunnplåt (coils). Foto: Pia Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Viktig plan för en cirkulär ekonomi – men kvotplikt på stål måste avvärjas22.1.2021 16:35:08 CETPressmeddelande

Stål, ett material som kan återvinnas om och om igen med bibehållen kvalitet är en förutsättning för en cirkulär ekonomi. Den 22 januari presenterade miljö- och klimatminister Isabella Lövin och näringsminister Ibrahim Baylan regeringens viktiga handlingsplan för cirkulär ekonomi. Många av de 100 förslagen kan gynna en cirkulär ekonomi, men hot om kvotplikt på mängd återvunnet material i nya stålprodukter måste avvärjas.

Samordnad forskning ska bidra till att klimatfärdplanen blir verklighet20.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Samforsk klimat är ett nytt initiativ från svensk järn- och stålindustri med stöd av Vinnova. Arbetet ska understödja industrins ambitioner att genomföra sin klimatfärdplan samt samordna branschens och omgivande aktörers forskningsinsatser. Samforsk klimat ska kartlägga pågående forskning, identifiera forskningsbehov, initiera och stödja forsknings­ och utvecklingsprojekt samt följa och sprida resultat.