Stålproduktionen ökade under augusti

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 362 tusen ton under augusti 2019. Det är en ökning med 4,9 procent jämfört med samma månad 2018, visar statistik från Jernkontoret.

Hittills har det producerats sammanlagt 3 308 tusen ton råstål i Sverige under 2019. Det innebär att den totala produktionen ökat med 1,9 procent jämfört med samma period 2018.

– Hösten har börjat bra och nivån för augusti bidrar till att stålproduktionen för året så här långt ökar jämfört med samma period förra året. Det är positiva signaler från en stark svenska industri, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Produktionsstatistiken sammanställs med siffror från 11 ståltillverkare i Sverige.

Foto: Pia & Hans Nordlander, Bildn

Stål i hållbara kläder för modemedvetna18.10.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Modeskaparen Naim Josefi fortsätter att samarbeta med stålindustrin. Nu presenteras ett nytt projekt mellan Textilhögskolan i Borås, Naim Josefi AB, värmetrådstillverkaren Kanthal, Umbilical Design, Metalliska material och Jernkontoret. Design- och materialprojektet ska resultera i något som är tillräckligt attraktivt för en ung modemedveten målgrupp och samtidigt använder metalliska material i mer funktionella och bärbara kläder och accessoarer.