Stålproduktionen ökade under augusti

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 362 tusen ton under augusti 2019. Det är en ökning med 4,9 procent jämfört med samma månad 2018, visar statistik från Jernkontoret.

Hittills har det producerats sammanlagt 3 308 tusen ton råstål i Sverige under 2019. Det innebär att den totala produktionen ökat med 1,9 procent jämfört med samma period 2018.

– Hösten har börjat bra och nivån för augusti bidrar till att stålproduktionen för året så här långt ökar jämfört med samma period förra året. Det är positiva signaler från en stark svenska industri, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Produktionsstatistiken sammanställs med siffror från 11 ståltillverkare i Sverige.

Foto: Pia & Hans Nordlander, Bildn

Klimatomställning och kompetensförsörjning i höstens regeringsförklaring11.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Statsministern prisade näringslivet för ambitiösa klimatåtaganden och pekade bland annat på klimatfärdplanerna. Han ville dessutom komma till bukt med kompetensbristen i Sverige genom att i större utsträckning utforma utbildningar efter samhällets behov. Jernkontorets företrädare välkomnar dessa uttalanden, men efterfrågar samtidigt långsiktighet och en politisk helhetssyn, för att en konkurrenskraftig stålindustri ska kunna bidra till klimatomställningen.