Stamcellsgivare topsade för livet i Almedalen

8.7.2016 13:56 | Barncancerfonden

Under Almedalsveckan har Barncancerfonden och Tobias Registret drivit kampanjen #TopsaFörLivet vilket fått många Almedalsbesökare att stanna upp på Visbys gator och registrera sig för att bli stamcellsgivare. Under de tre dagarna i Almedalen ökade antalet givare som registrerade sig med över 600 procent, jämfört med tre vanliga dagar. Genom att både informera och aktivera besökarna har kampanjen bidragit till att fler liv kan räddas i framtiden.

P4 Gotlands programledare topsas i direktsändning.

#TopsaFörLivet och det mobila laboratoriet rullade under Almedalsveckan i tre dagar på Visbys gator. Totalt topsade sig 162 personer på plats och många agerade efter att ha uppmärksammat kampanjen i sociala kanaler. Över 9000 personer har delat, gillat eller kommenterat #TopsaFörLivet i sociala kanaler och på www.topsaförlivet.se ökade antalet anmälningar med runt 600% under veckan.

Att #TopsaFörLivet aktiverade så många Almedalsbesökare betyder att det i framtiden finns bättre chanser att hjälpa fler personer i behov av stamceller, att rädda fler liv. Bland de som topsade sig finns Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson för C, Günther Mårder, vd för företagarna, och programledaren Patrik Annerud som topsades i direktsändning i P4.

- Vi har fått ett väldigt positivt mottagande i Visby där folk har valt att stanna upp i vimlet och faktiskt engagera sig och gör något konkret. Många som vi träffat ser det som en självklarhet att hjälpa till att rädda liv genom att dela med sig av sina stamceller, men de visste inte om att behovet var så stort. #TopsaFörLivet har ökat förståelsen för hur viktigt stamcellstransplantation är, och fått in många nya givare till Tobias Registret, sammanfattar Maria Tegin, pressansvarig på Barncancerfonden.

Kampanjen fortsätter

Tobias Registret är det svenska blodstamscellsregistret och det finns ett fortsatt stort behov av nya givare i åldern 18-35 år, som är villiga att dela med sig av sina stamceller för att rädda liv. Antalet registrerade givare behöver bli många fler för att alla patienter i behov av en stamcellstransplantation ska kunna hitta en matchning. Genom ett topsa insidan av kinden kan man gå med i registret, och potentiellt rädda ett liv.

www.topsaförlivet.se kan man enkelt registrera sig och få ett topsningskit hemskickat med posten.

Stort behov av fler stamcellsgivare

En stamcellstransplantation är livsnödvändig för den vars sjuka eller skadade benmärg behöver bytas ut, t.ex. hos barn med de allvarligaste formerna av leukemi. Runt 25 % av de patienter som behöver en stamcellstransplantation kan hitta en givare inom sin egen familj. För de övriga söker man först i Tobias Registret, som sedan via andra register i världen kan gå vidare och söka bland ytterligare 27 miljoner givare. Trots det så hittar runt 30 % aldrig en matchande givare. Det behövs många fler stamcellsgivare för att alla patienter ska kunna få den livräddande behandlingen.

Topsen med salivprov skickas till laboratorium för en s.k. HLA-typning. Analysresultaten lagras hos Tobiasregistret i en säker databas och givaren får en bekräftelse på att hen är inskriven i registret. Givaren blir kontaktad för ytterligare provtagning om en patient behöver just hens blodstamceller. Givarna står kvar i registret tills de fyller 60 år

För mer information, vänligen kontakta:
Tobias Registret
www.tobiasregistret.se
E-post: info@tobiasregistret.se

Maria Tegin, pressansvarig
E-post: maria.tegin@barncancerfonden.se

P4 Gotlands programledare topsas i direktsändning.