Standardpodden – inte bara för nördar

Aktualiteter, tips om lösningar på vardagsproblem i jobbet och djupdykningar i knepiga strategiska frågeställningar. Nu startar Standardpodden, en podcast för alla som jobbar med att integrera miljö, hållbarhet och kvalitet i sin affärs- och verksamhetsutveckling. Bakom mikrofonen sitter SIS hållbarhetsexpert Marcus Ihre som bjuder in gäster till samtal och analyser.

Inspelning av Standardpodden

Syftet med Standardpodden är att bidra med kunskap om hur standarder kan användas så att organisationer kan förbättra sin verksamhet. I varje avsnitt intervjuar Marcus Ihre en eller flera experter inom olika områden, förstås kvalitet och miljö men också sådant som informationssäkerhet, riskhantering och socialt ansvarstagande.

– Vi vänder oss både till den som är nyfiken och inte vet så mycket om standarder som de som är nördigt kunniga på det här området.  Mina gäster kommer att få dela med sig av sin kunskap om hur standarderna fungerar och vad man kan åstadkomma i praktiken, säger Marcus Ihre.

I det första avsnittet samtalar Marcus Ihre med experten Tina Bohlin om ISO 9001 som är en ledningssystemstandard för kvalitet. ISO 9001 är en mycket väl använd ledningsstandard världen över och den är extra aktuell just nu eftersom det är hög tid att gå över till den nya utgåvan. Tillsammans gräver Marcus Ihre med sin gäst djupare i vad som är nytt och hur man tar steget över till den nya versionen.

SIS har länge producerat handböcker som komplement till standarder och erbjuder även utbildningar och webbtjänster för att stötta de som arbetar med kvalitet, miljö och hållbarhet. Standardpodden blir i det här sammanhanget ett självklart komplement.

– Standardpodden ska kunna vara intressant att lyssna på för personer som jobbar med allt från miljö och hållbarhet, kvalitet, HR till kommunikation. För att inte tala om ledningsgrupper och styrelser i svenska organisationer. Verksamhetsutveckling är intimt sammankopplat med affärsutveckling, det bottnar väldigt mycket i de strategiska frågor som ledningen har på sitt bord, säger Marcus Ihre.

Standardpodden kommer att sända sex gånger om året.

Här kan du lyssna på Standardpodden: #1 På djupet i nya ISO 9001

Inspelning av Standardpodden
Inspelning av Standardpodden avsnitt 1. Marcus Ihre intervjuar Tina Bohlin
Inspelning av Standardpodden, Marcus Ihre
Inspelning Standardpodden - Marcus Ihre
Ladda ned bild
Tina Bohlin, kvalitetsexpert och projektledare SIS med Marcus Ihre samt tekniker Rasmus Lindgren
Ladda ned bild

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.