Standardpodden – inte bara för nördar

Aktualiteter, tips om lösningar på vardagsproblem i jobbet och djupdykningar i knepiga strategiska frågeställningar. Nu startar Standardpodden, en podcast för alla som jobbar med att integrera miljö, hållbarhet och kvalitet i sin affärs- och verksamhetsutveckling. Bakom mikrofonen sitter SIS hållbarhetsexpert Marcus Ihre som bjuder in gäster till samtal och analyser.

Inspelning av Standardpodden

Syftet med Standardpodden är att bidra med kunskap om hur standarder kan användas så att organisationer kan förbättra sin verksamhet. I varje avsnitt intervjuar Marcus Ihre en eller flera experter inom olika områden, förstås kvalitet och miljö men också sådant som informationssäkerhet, riskhantering och socialt ansvarstagande.

– Vi vänder oss både till den som är nyfiken och inte vet så mycket om standarder som de som är nördigt kunniga på det här området.  Mina gäster kommer att få dela med sig av sin kunskap om hur standarderna fungerar och vad man kan åstadkomma i praktiken, säger Marcus Ihre.

I det första avsnittet samtalar Marcus Ihre med experten Tina Bohlin om ISO 9001 som är en ledningssystemstandard för kvalitet. ISO 9001 är en mycket väl använd ledningsstandard världen över och den är extra aktuell just nu eftersom det är hög tid att gå över till den nya utgåvan. Tillsammans gräver Marcus Ihre med sin gäst djupare i vad som är nytt och hur man tar steget över till den nya versionen.

SIS har länge producerat handböcker som komplement till standarder och erbjuder även utbildningar och webbtjänster för att stötta de som arbetar med kvalitet, miljö och hållbarhet. Standardpodden blir i det här sammanhanget ett självklart komplement.

– Standardpodden ska kunna vara intressant att lyssna på för personer som jobbar med allt från miljö och hållbarhet, kvalitet, HR till kommunikation. För att inte tala om ledningsgrupper och styrelser i svenska organisationer. Verksamhetsutveckling är intimt sammankopplat med affärsutveckling, det bottnar väldigt mycket i de strategiska frågor som ledningen har på sitt bord, säger Marcus Ihre.

Standardpodden kommer att sända sex gånger om året.

Här kan du lyssna på Standardpodden: #1 På djupet i nya ISO 9001

Inspelning av Standardpodden
Inspelning av Standardpodden avsnitt 1. Marcus Ihre intervjuar Tina Bohlin
Inspelning av Standardpodden, Marcus Ihre
Inspelning Standardpodden - Marcus Ihre
Ladda ned bild
Tina Bohlin, kvalitetsexpert och projektledare SIS med Marcus Ihre samt tekniker Rasmus Lindgren
Ladda ned bild

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.