Standardpodden – inte bara för nördar

Aktualiteter, tips om lösningar på vardagsproblem i jobbet och djupdykningar i knepiga strategiska frågeställningar. Nu startar Standardpodden, en podcast för alla som jobbar med att integrera miljö, hållbarhet och kvalitet i sin affärs- och verksamhetsutveckling. Bakom mikrofonen sitter SIS hållbarhetsexpert Marcus Ihre som bjuder in gäster till samtal och analyser.

Inspelning av Standardpodden

Syftet med Standardpodden är att bidra med kunskap om hur standarder kan användas så att organisationer kan förbättra sin verksamhet. I varje avsnitt intervjuar Marcus Ihre en eller flera experter inom olika områden, förstås kvalitet och miljö men också sådant som informationssäkerhet, riskhantering och socialt ansvarstagande.

– Vi vänder oss både till den som är nyfiken och inte vet så mycket om standarder som de som är nördigt kunniga på det här området.  Mina gäster kommer att få dela med sig av sin kunskap om hur standarderna fungerar och vad man kan åstadkomma i praktiken, säger Marcus Ihre.

I det första avsnittet samtalar Marcus Ihre med experten Tina Bohlin om ISO 9001 som är en ledningssystemstandard för kvalitet. ISO 9001 är en mycket väl använd ledningsstandard världen över och den är extra aktuell just nu eftersom det är hög tid att gå över till den nya utgåvan. Tillsammans gräver Marcus Ihre med sin gäst djupare i vad som är nytt och hur man tar steget över till den nya versionen.

SIS har länge producerat handböcker som komplement till standarder och erbjuder även utbildningar och webbtjänster för att stötta de som arbetar med kvalitet, miljö och hållbarhet. Standardpodden blir i det här sammanhanget ett självklart komplement.

– Standardpodden ska kunna vara intressant att lyssna på för personer som jobbar med allt från miljö och hållbarhet, kvalitet, HR till kommunikation. För att inte tala om ledningsgrupper och styrelser i svenska organisationer. Verksamhetsutveckling är intimt sammankopplat med affärsutveckling, det bottnar väldigt mycket i de strategiska frågor som ledningen har på sitt bord, säger Marcus Ihre.

Standardpodden kommer att sända sex gånger om året.

Här kan du lyssna på Standardpodden: #1 På djupet i nya ISO 9001

Inspelning av Standardpodden
Inspelning av Standardpodden avsnitt 1. Marcus Ihre intervjuar Tina Bohlin
Inspelning av Standardpodden, Marcus Ihre
Inspelning Standardpodden - Marcus Ihre
Ladda ned bild
Tina Bohlin, kvalitetsexpert och projektledare SIS med Marcus Ihre samt tekniker Rasmus Lindgren
Ladda ned bild

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.