Stångåstaden förstärker med fler Trygghetsvärdar

Under de senaste åren har Stångåstadens Trygghetsvärdar arbetat trygghetsskapande framför allt i stadsdelarna Ryd och Berga med goda resultat. Nu rekryteras fler Trygghetsvärdar, totalt sex personer som ska jobba för att skapa trygga och fungerade bostadsmiljöer.

Trygghetsvärdarna kommer att arbeta både operativt och strategiskt med trygghetsfrågor, företrädesvis i stadsdelarna Berga, Ryd, Skäggetorp och Lambohov. Uppdraget handlar till stor del om att röra sig utomhus i områdena dag- och kvällstid, att verka trygghetsskapande och bygga relationer med boende och andra aktörer för att på det sättet förebygga problem innan de uppstår.

-          Vi ser att Trygghetsvärdarnas arbete gör skillnad. Att bygga långsiktiga relationer med såväl boende som samarbetspartners är en viktig faktor för att öka både tryggheten och trivseln i våra områden. Flera av våra Trygghetsvärdar har erfarenheter från andra kulturer och besitter även därigenom värdefull kompetens för hela organisationen kopplat till trygghetsarbetet i våra bostadsområden. Vi är därför glada över att under hösten kunna förstärka vårt trygghetsteam med fler medarbetare, säger Robert Aldén, chef för trygghet och säkerhet på Stångåstaden.

Trygghetsvärdarna är en del av Stångåstadens strategiska trygghetsteam och rekryteringen av de nya tjänsterna har just påbörjats. Målsättningen är att tillsätta tjänsterna löpande.

Läs mer om tjänsterna: stangastaden.se/jobbahososs

Robert Aldén, Chef Trygghet och säkerhet, telefon: 013-20 86 39

Stångåstaden 80 år30.9.2022 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 oktober är det 80 år sedan det kommunala bostadsbolaget Råbergahus bildades för att råda bot på bostadsbristen i Linköping. Uppdraget var att skapa goda bostäder till rimliga hyror för kommunens invånare. Ett år efter bolagets bildande stod de första husen klara på Gamla Tanneforsvägen, 8 byggnader om totalt 48 lägenheter. Sex år senare byter bolaget namn till Stångåstaden, som idag är Linköpings största fastighetsägare och förvaltar ungefär 18 000 lägenheter.

Så får vi de bästa att vilja jobba hos oss16.9.2022 11:44:52 CEST | Blogginlägg

Det låter som en självklarhet att ha medarbetare som trivs men varför är det viktigt? Jag tror de flesta håller med mig om att det är nyckeln till att skapa lönsamhet och få nöjda kunder. En attraktiv arbetsplats gör det också lättare att rekrytera och klara företagets kompetensförsörjning över tid. Vi har jobbat långsiktigt och strategiskt med frågan i nästan ett decennium. Vi gör det för att vi tror att det finns en stark synergi mellan lönsamhet, nöjda kunder och nöjda medarbete.

Almedalen och byggkostnadsutvecklingen7.7.2022 11:02:10 CEST | Blogginlägg

Här kommer en ny blogg inför semestern. Mycket har hänt under 2022 som få kunde förutspå bara för några månader sedan. Precis när vi kom ur pandemin fick vi ett krig i Europa med stor påverkan på världsekonomin och förstås även på Sverige och Linköping. Vi har fått ett extremt kostnadsläge för att bygga och höga energipriser vilket gör att vi i dagsläget har en inflationstakt som är den högsta på 40 år. Vi har sett att Riksbanken höjer styrräntan vilken kommer påverka fastighetsbranschen som är kapitalintensiv i hög grad. Vi har alltså ett nytt läge att hantera i höst.