Stängda framdörrar kräver kompensation från regeringen

Smittspridningen i samhället är just nu mycket hög och de flesta av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar har återigen fått stänga bussarnas framdörrar. Tillsammans med rekommendationer om fortsatt hemarbete och minskat resande så kommer biljettintäkterna återigen att minska. Svensk Kollektivtrafik kräver nu ytterligare kompensation för uteblivna biljettintäkter från regeringen för att undvika risken av besparingar som kan innebära reduktion av trafiken.

Buss i Göteborg

- Som branschorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen arbetar vi tydligt för att upprätthålla den nödvändiga samhällsfunktionen kollektivtrafik, så att de som behöver ska kunna ta sig till jobb och skola. Vi gör vårt yttersta för att se till att kollektivtrafiken rullar som vanligt utan indragna turer och nedlagda linjer, men många av våra medlemmar har blivit tvungna att återigen temporärt stänga framdörrarna för att säkerställa att busstrafiken fortsätter att rulla i hela Sverige, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

- Att stänga framdörrarna i busstrafiken är något många är nödda och tvungna till, med anledning av hot om skyddsstopp och risk för långvariga förelägganden från Arbetsmiljöverket. Klart är att åtgärden är ett beslut som vi som bransch inte önskat. Lika klart är att regeringen nu måste kompensera för de biljettintäkter som riskerar att förloras till följd av nya restriktioner, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

Fakta:
Med start redan denna vecka stänger de flesta regionala kollektivtrafikmyndigheter framdörrarna på sina bussar. Åtgärden kommer att vara tillfällig i de flesta regioner och som utgångspunkt har satts att åtgärden utvärderas varannan vecka med ett preliminärt slutdatum den 31 januari. För att undvika ett större intäktsbortfall kräver nu kollektivtrafikens representanter i Sverige att regeringen kompenserar för förluster kopplat till stängda framdörrar.

Buss i Göteborg

Rapport: Ökat distansarbete påverkade kollektivtrafikresandet – men många fortsatte resa under pandemin28.9.2021 13:16:27 CEST | Pressmeddelande

45 procent av den arbetande befolkningen distansarbetade under februari till juli 2021 och 70 procent av dem planerar att återgå till sina resor med kollektivtrafiken när restriktionerna försvinner. Men många har inte kunnat distansarbeta alls och 47 procent av de arbetande har fortsatt att resa med kollektivtrafiken under pandemin. Den nya rapporten från Svensk Kollektivtrafiks attityd- och resvaneundersökning Kollektivtrafikbarometern visar på stora skillnader i distansarbetet mellan stad och land, olika näringsgrenar, kön och åldrar.

Kraftig minskning av resor med färdtjänst under pandemin – men nöjdheten har ökat9.2.2021 10:00:55 CET | Pressmeddelande

Pandemin har kraftigt påverkat färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor. Det gäller både antalet resor, vilka som rest och vilka ärenden som gjorts. Antalet resor har nära halverats och många kunder har känt oro för smitta. Men trots det är 92 procent av färdtjänstresenärerna nöjda med sin resa, vilket är mer än förra året. Det visar årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.