Stängda framdörrar på bussarna i Uppsala län från 14 januari

Från den 14 januari kommer de främre dörrarna på bussarna i kollektivtrafiken i Uppsala län att hållas stängda. Orsaken är den kraftigt ökade smittspridningen med covid-19.

- Smittspridningen i samhället är just nu extrem och det är en utmaning för kollektivtrafiken att hantera det. Vi vill göra allt vi kan för att minska risken för att förare och resenärer blir smittade, samtidigt som vårt uppdrag är att hålla igång trafiken för dem som måste resa, säger Karin Svingby, trafikdirektör vid Trafik och samhälle.

- Efter att ha samrått med trafikföretagen som kör buss åt oss och smittskyddsläkaren har vi beslutat att ge dessa trafikföretag möjlighet att temporärt, nu under den värsta toppen av smittan, stänga framdörrarna utan att de riskerar intäktsbortfall.

Flera andra åtgärder har redan vidtagits för att begränsa smittspridningen. De främsta sätena i bussarna har spärrats av för att öka avståndet mellan chaufförer och passagerare. Information har gått ut till resenärerna med rekommendation om att undvika att resa i rusningstrafik och att använda munskydd om det är mycket folk och inte går att hålla avstånd.

- Vi hoppas att så många som möjligt väljer att vaccinera sig, säger Karin Svingby och påminner om att Region Uppsala erbjuder fri resa med buss eller tåg till och från bokad vaccination mot covid-19.

I och med att framdörrarna stängs går det inte att köpa biljett ombord på bussarna med betalkort eller reskassa, eftersom platsen runt föraren är avstängd. Men det krävs fortfarande giltig biljett för att resa. Den som har en giltig periodbiljett laddad på UL-kortet kan fortsätta att åka som vanligt. Den som vill köpa en enstaka biljett hänvisas till UL-appen, biljettautomater, resrobot.se, sj.se eller UL:s försäljningsombud.

Nikodemus Kyhlén, marknadschef Trafik och samhälle, tel 018-611 19 06