Stark aprilmånad för modehandeln

Butiker och e-handel | April 2022-2021 | April 2022-2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat 2022/2019 |
Kläder |
43,2 % |
4,9 % | 29,1 % | - 0,1 % |
Skor | 49,5 % | - 22,8 % | 19,8 % | - 26,5 % |
Kommentarer från Svensk Handel
- Vi gläds åt att modehandeln, för tredje månaden i rad, uppvisar positiva siffror. Det är för många en välbehövlig återhämtning efter de stora tapp som skedde i samband med pandemin. Det uppdämda behovet av att köpa nya klädesplagg och skor som vi tidigare talat om ser vi nu effekterna av, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
- Av våra medlemmar får vi höra att kunderna nu på allvar hittat tillbaka till de fysiska butikerna vilket givetvis är glädjande. Modebutiker är ofta centralt placerade i våra städer och modehandelns återhämtning innebär därmed också ett stort lyft för städerna efter mer än två år av pandemi. Månadens siffror är alltså otvivelaktigt ett styrkebesked, säger Mats Hedenström.
- Högre kostnader till följd av bland annat ökade priser på råvaror och transporter riskerar att sakta ned den starka återhämtning vi nu ser. Men vi tror också att många nu kommer att uppdatera sina garderober inför kommande skolavslutningar och andra högtider, vilket bådar gott för handeln, avslutar Mats Hedenström.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns dystra trend – ett år med negativ framtidstro28.3.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Att många handelsföretag i Sverige i detta nu möter stora utmaningar är ingen överdrift. Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad visar att handlarnas framtidsförväntningar för tolfte månaden i rad är negativa, vilket är första gången i Handelsbarometerns historia.
E-handeln ökade från låga fjolårsnivåer i februari21.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, steg med 4 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Tuffa ekonomiska tider gör att hushållen nedprioriterar hållbarhet20.3.2023 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Att konsumenter håller allt hårdare i plånboken påverkar även deras benägenhet att handla hållbart. För första gången visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning att konsumenterna nedprioriterar hållbarhetsaspekten till förmån för pris. Företagen håller däremot kursen stadigt i hållbarhetsarbetet.
Tusentals butiker riskerar att slås ut på grund av ökade hyreskostnader14.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
I januari höjdes hyrorna för kommersiella lokaler med nära 11 procent. Det var ett hårt slag för många butiker. En ny rapport baserad på data från Svensk Handels hyresdatabas visar att existensen för så mycket som två tredjedelar av kläd- och skohandeln kan stå på spel.
Tuffa ekonomiska tider slår hårt mot modebranschen13.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Att konsumenternas köpkraft urholkas slår hårt mot en modehandel som inte är utan prövningar. Svensk Handels Stilindex för februari visar på att branschen möter stora utmaningar i form av bland annat minskad försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum