Stark aprilmånad för modehandeln
Svensk Handels Stilindex för april månad visar att den positiva trenden för modehandeln håller i sig. Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 43,2 procent i april jämfört med samma månad föregående år. Även skohandeln ökar rejält med 49,5 procent.

Butiker och e-handel | April 2022-2021 | April 2022-2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat 2022/2019 |
Kläder |
43,2 % |
4,9 % | 29,1 % | - 0,1 % |
Skor | 49,5 % | - 22,8 % | 19,8 % | - 26,5 % |
Kommentarer från Svensk Handel
- Vi gläds åt att modehandeln, för tredje månaden i rad, uppvisar positiva siffror. Det är för många en välbehövlig återhämtning efter de stora tapp som skedde i samband med pandemin. Det uppdämda behovet av att köpa nya klädesplagg och skor som vi tidigare talat om ser vi nu effekterna av, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
- Av våra medlemmar får vi höra att kunderna nu på allvar hittat tillbaka till de fysiska butikerna vilket givetvis är glädjande. Modebutiker är ofta centralt placerade i våra städer och modehandelns återhämtning innebär därmed också ett stort lyft för städerna efter mer än två år av pandemi. Månadens siffror är alltså otvivelaktigt ett styrkebesked, säger Mats Hedenström.
- Högre kostnader till följd av bland annat ökade priser på råvaror och transporter riskerar att sakta ned den starka återhämtning vi nu ser. Men vi tror också att många nu kommer att uppdatera sina garderober inför kommande skolavslutningar och andra högtider, vilket bådar gott för handeln, avslutar Mats Hedenström.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Fortsatt tillbakagång från höga nivåer för e-handeln19.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning minskar med 15 procent jämfört med samma månad föregående år. Precis som i februari och mars minskar därmed omsättningen relativt kraftigt.
Risk för färre arbetstillfällen när handeln möter vikande konjunktur17.5.2022 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den pågående konjunkturavmattningen, med hög inflation och utbudsproblem, kommer att slå mot den svenska handeln under 2022 och 2023, vilket riskerar att påverka antalet arbetstillfällen som erbjuds. Särskilt unga bedöms påverkas. Det framgår i Svensk Handels nya rapport ”Läget i handeln”.
Pressinbjudan: Svensk Handel presenterar årliga branschrapporten Läget i Handeln – med prognos över större delbranscher och fördjupning om handelns tjänster11.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Tisdagen den 17 maj presenteras rapporten Läget i Handeln som detta år innehåller nya prognoser över de största delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln fram till 2030. Utöver en överblick kring var handeln befinner sig idag, behandlas även trender, möjligheter och hot under åren som kommer.
Fem nya namn till Svensk Handels styrelse9.5.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Eric Lundberg, vd Apotek Hjärtat, Nina Jönsson, vd Plantagen, Ann Carlsson Meyer, vd Systembolaget, Marie Nygren, vd Coop Sverige och Elisabeth Peregi, vd KappAhl, har idag valts in i Svensk Handels styrelse. Anders Svensson, vd på ICA Sverige omvaldes till ordförande.
Stölder för över 8,5 miljarder drabbar handeln årligen3.5.2022 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska handlares brottsutsatthet är oroväckande hög. De externa stölderna gentemot handeln har ökat med cirka 1,7 miljarder kronor sedan 2018. Konsekvenserna inom såväl dagligvaruhandeln som sällanköpshandeln blir nu allt mer påtagliga. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum