Stark arbetsmarknad för privatanställda tjänstemän – lägsta nivåerna av uppsagda på 17 år

Arbetsmarknaden för tjänstemännen i Sverige är fortsatt stark trots en orolig omvärld, ökad inflationstakt och dystra ekonomiska prognoser. 1896 uppsagda privatanställda tjänstemän har sökt stöd hos omställningsorganisationen TRR under andra kvartalet 2022 och inte sedan 2005 har antalet uppsagda tjänstemän i det privata näringslivet varit så lågt.

– Tjänstemännens kompetens efterfrågas över hela Sverige och det är ett styrkebesked från företagen inom det privata näringslivet. Men här finns också en paradox, för samtidigt som hushållen har en allt dystrare syn på ekonomin är arbetsmarknaden fortsatt starkare än på många år. Frågan är hur länge till med tanke på osäkerheten i omvärlden, säger Johan Lagerhäll, tf vd på trygghetsrådet TRR.

Totalt 1896 uppsagda tjänstemän inom det privata näringslivet har sökt stöd och råd hos omställningsorganisationen TRR under andra kvartalet. Totalt under första halvåret 2022 har 3734 personer skrivits in, vilket är den lägsta siffran för ett första halvår sedan 2005. Som en jämförelse skrevs 7276 personer in under första halvåret 2021 och 13591 personer under första halvåret 2020, två år som var starkt påverkade av Corononapandemin.

Halvering av antalet inskrivna tjänstemän jämfört med föregående år

Antalet inskrivna tjänstemän hos TRR vid utgången av andra kvartalet var totalt 4679 personer, vilket är en historiskt låg siffra. Det är mer än en halvering gentemot samma kvartal 2021, då 10549 privatanställda tjänstemän var uppsagda och fick stöd av omställningsorganisationen under andra kvartalet. De uppsagda tjänstemännen var i genomsnitt inskrivna hos TRR i 241 dagar under kvartalet och 9 av 10 fick en positiv lösning under kvartalet.

– Arbetsmarknaden för svenska tjänstemän har varit urstark sedan årsskiftet. Hade någon prognosticerat detta för ett eller två år sedan skulle få ha trott på denna utveckling. Vår bedömning då var att det skulle ta flera år innan vi kom ner på så här låga nivåer. Men glädjande nog ser vi fortsatt få uppsägningar hos våra anslutna företag, säger Erica Sundberg, operativ chef på TRR.

Fakta och siffror från andra kvartalet:

• 90% av de inskrivna tjänstemännen, totalt 1750 personer, har hittat en ny positiv lösning under kvartalet.
  • 60% fick en tillsvidareanställning, 30% en tidsbegränsad anställning, 7% startade egen verksamhet och 3% studerade vidare
  • 67% av tjänstemännen som fått nytt jobb svarar att nivån på lön är på samma nivå eller högre än tidigare.
  • 36% har fått en högre lön än de hade innan omställningsperioden.
  • 18% har fått en högre befattning efter omställningsperioden hos TRR

Topp fem branscher som rekryterade tjänstemän under andra kvartalet:

1. Handel & försäljning
  2. Offentlig Sektor
  3. Bygg/Anläggning/Fastighet
  4. Service & Tjänster
  5. Data/IT

Topp fem yrkesgrupper som anställdes under andra kvartalet:

1. Administration, ekonomi, juridik
  2. Försäljning, inköp, marknadsföring