Stark etablering i Kristianstad

Två månader efter att Consid slog upp portarna i Kristianstad har företaget redan anställt tio personer. På två års sikt innebär etableringen ett 50-tal nya arbetstillfällen till staden.

Kristianstad

-Det har gått väldigt fort och vi fortsätter att leta efter talanger. Det är fantastiskt spännande att få vara med och bidra till att Kristianstad stärks som it-hub. Här finns ett näringsliv i stark tillväxt och stora möjligheter till kompetensförsörjning från Kristianstad högskola – som har flera intressanta it-utbildningar, säger Roger Olofsson, kontorsansvarig för Consid i Kristianstad.

Det är främst utvecklare som har knutits till företaget. Kompetens som fanns i Kristianstad och i närområdet. Consid söker fortsatt efter ytterligare utvecklare, men även testledare och projektledare med SCRUM erfarenheter. På sikt kommer även andra kompetenser att behövas.

Roger Olofsson, Consid i Kristianstad.

-Efterfrågan har varit så stark att vi kommer att behöva rekrytera ytterligare åtta personer den närmaste tiden, säger Roger Olofsson.

Kristianstad är tillväxtmotor i nätverket Skåne Nordost och en naturlig del av Öresundsregionen, samt samarbetet Greater Copenhagen. Näringslivet i regionen präglas bland annat av livsmedelsproduktion, tjänsteföretag, byggföretag och detaljhandel.

Consids första kvartal 2021 var det starkaste hittills, med en omsättning på över 380 miljoner kronor, en ökning med drygt 24 procent jämfört med året innan. Samtidigt anställdes drygt 200 nya medarbetare. Consid har därmed över 1 200 anställda totalt i Sverige. Helåret 2020 omsatte Consid 1,22 miljarder kronor, en ökning med nära 20 procent jämfört med föregående år.

-Inom två år räknar vi med att vara ett 50-tal anställda här i Kristianstad, säger Roger Olofsson.

Kristianstad
Roger Olofsson, Consid i Kristianstad.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom it, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kristianstad, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 200 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.