Stark investeringsvilja lyfter Ifs resultat

God kundtillväxt, lojala kunder och en stark ökning av privata investeringar gör att försäkringsbolaget If presenterar ett starkt resultat för tredje kvartalet 2020. Den starka utvecklingen bland privatkunder bidrar till tillväxten. Sammantaget gör If ett resultat på 2,03 miljarder kronor för kvartalet.

De privata investeringarna ser ut att öka i Norden, något som märks genom både nyförsäljning och förnyelse av försäkringar hos If, Nordens största försäkringsbolag.

- Under sommaren och vidare in i hösten har människor investerat i bilar, båtar, sommarstugor och husbilar. Det syns tydligt på efterfrågan av våra försäkringsprodukter, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

- Samtidigt har vi kontakt med många företag och privatpersoner som har det tufft, något som understryker hur utmanande dagens situation är.

Personförsäkringar och onlineförsäljning

När de nordiska länderna i olika utsträckning stängde ned i mars exploderade efterfrågan på personförsäkringar. Antalet förfrågningar till If ökade med över 50 procent i Norden och den totala försäljningen ökade med ca 20 procent. Efterfrågan på exempelvis sjuk- och olycksfallsförsäkringar och barnförsäkringar är fortfarande stark i slutet på årets tredje kvartal.

- Vi ser att många har behov av rådgivning kring personförsäkringar. För oss är det viktigt att se till att våra kunder är rätt försäkrade, att deras försäkringsskydd är anpassat efter den enskilda individen, familjen eller företaget, säger Ifs koncernchef.

- Det är särskilt glädjande att se att den digitala försäljningen fortsätter att öka. Vi har hittills i år sålt försäkringar i privatsegmentet för över 1 miljard kronor (SEK), vilket visar att onlineförsäljningen av försäkringar fortsätter att bli allt viktigare, säger Morten Thorsrud.

God kostnadskontroll

- Det är viktigt att lyfta fram våra medarbetare som hanterat det här utmanande året på ett helt otroligt sätt. Som företag har vi kunnat göra det med god kostnadskontroll och utan större investeringar på IT-sidan. Det visar att digitaliseringen av företaget kommit långt, säger Ifs koncernchef.

Thorsrud säger också att ändrade vanor och beteenden i befolkningen på grund av pandemin bidragit till något mindre skadekostnader, men att detta delvis balanseras av stora utgifter kopplade till reseförsäkringen och stora skador i industrisegmentet. Kostnaderna för coronarelaterade skadekrav efter årets första nio månader summerades till 375 miljoner kronor (SEK).

Koncernresultat för tredje kvartalet

Koncernens resultat för tredje kvartalet 2020 visar en fortsatt stark utveckling för Nordens största försäkringsbolag.

• Totalkostnadsprocenten för årets 9 första månader var på 82,4 (84,3 procent 2019). För tredje kvartalet 2020 var totalkostnadsprocenten 82,9 (83,5 procent 2019).
  • Tekniskt resultat för tredje kvartalet är 2 036 MSEK (1 976).
  • Premieintäkt i tredje kvartalet var 10 211 MSEK (10 126).
  • If har totalt en premietillväxt på 5,2 procent under kvartalet.
  • Investeringsresultatet visar åter en stark utveckling, efter att ha fallit brant tidigare i år. För tredje kvartalet var resultatet 542 MSEK (477).

Det svenska resultatet

Under det tredje kvartalet fortsätter Ifs starka utveckling på den svenska marknaden.

• Premieintäkten i Q3 var 4 212 MSEK (4 041 MSEK 2019)
  • Det tekniska resultatet landade på 988 MSEK (1 002 i tredje kvartalet 2019).
  • Totalkostnadsprocenten för årets första 9 månader var 72,7 (77,2). Totalkostnadsprocenten för Q3 var 76,3 (74,9).

- Resultatet i Sverige påverkas positivt av en reservupplösning, till följd av mindre utbetalningar för personskador än beräknat. Det slutgiltiga resultatet av sådana skador står klart först många år efter att skadan uppstod, säger koncernchef Morten Thorsrud.