Stark jobbprognos för norra Sverige – rekordår för regionen

Arbetsgivare i norra Sverige förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under för det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på urstarka +21 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, vilket är en av de starkaste siffrorna i Europa. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– Samtidigt som arbetsgivarna i norra Sverige förväntar sig skapa många fler jobbtillfällen under hösten går två tredjedelar av svenskarna i tankarna på att byta jobb. Det är verkligen arbetstagarnas marknad. När det finns många jobb att välja på betyder det också att många företag behöver tänka nytt, både kring hur man rekryterar och behåller sina anställda, säger Per Johansson, vd för Experis i Sverige, en del av ManpowerGroup.

Sysselsättningstrenden för norra Sverige ligger på optimistiska +21 procent för det fjärde kvartalet 2019, vilket innebär att arbetsgivare förväntar sig många fler jobbtillfällen. Det är ett uppsving på sex procentenheter från föregående kvartal och jämfört med motsvarande period förra året är prognosen hela tolv procentenheter starkare. Samtliga kvartalsprognoser under 2019 från arbetsgivare i Norrland har varit rekordhöga, och man har genomgående rapporterat de starkaste prognoserna för regionen i undersökningens historia.

Jobbprognosen för norra Sverige är den starkaste i hela landet. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger +10 procent för det fjärde kvartalet 2019. Det är den starkaste prognosen på två år. Jämfört med motsvarande period förra året är prognosen två procentenheter starkare, då svenska arbetsgivare rapporterade en sysselsättningstrend på +8 procent.

Svenska regioners jobbprognoser
• Norra Sverige, +21 procent
• Stockholm- och Uppsalaregionen, +16 procent
• Östra Götaland, +5 procent
• Skåne och Blekinge län, +4 procent
• Västra Götaland och Hallands län, +3 procent
• Mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), +2 procent

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det första kvartalet 2020 presenteras den 10 december.

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2019 förväntar sig 13 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 4 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan, 2 procent svarar vet ej och majoriteten (81 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +9 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +10 procent.

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 16 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.

Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har drygt 750 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 44 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q4 2019

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Jobbprognos för svensk industri bland de svagare i Europa10.9.2019 08:38:12 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare i tillverkningsindustrin förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +7 procent. Det pekar på en återhämtning efter föregående kvartals negativa prognos. I jämförelse med andra europeiska länder är sysselsättningstrenden för tillverkningsindustrin i Sverige dock svagare än i drygt hälften av de europeiska länder som ingår i undersökningen. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.